Karlsruhe, pionérbyen (Generelt)
Ja, for all del! Karlsruhe er også en spennende sporveisby, og den har i årevis stått på ønskelisten min, helt til jeg endelig fikk til et kort besøk der i 2018. Byen var vel den første som ved hjelp av 2-systemsteknologi lot sporveien bevege seg ut på jernbanesporene for å knytte byen sammen med forsteder og og nabobyer.
Dette konseptet viste seg svært vellykket, og senere har flere andre byer fulgt Karslruhes eksempel, både i Tyskland og andre steder, bl.a. Mulhouse og Paris i Frankrike og Sheffield i England.
Formelt drives bylinjene i Karlsruhe av Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK) mens distriktslinjene drives av Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG). I og med at de to selskapene på 750 V-nettet i stor grad har samme materielltyper, brukes imidlertid materiellet om hverandre. Stadtbahn-linjene drives av de to selskapene i samarbeid med DB, og alle tre selskaper holder materiell som brukes om hverandre. Karslruhe er dermed det eneste stedet der DB kjører sporvogn i bygatene, og sporveien har erstattet de tradisjonelle S-banelinjene rundt byen. Dette har vært en vinn-vinn-situasjon for alle parter, inkludert ikke minst passasjerene.