Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanens største problem er på vej til at blive løst (Trafikpolitik)

af bjergged, Zentralschweiz, 26/1 2021, 13:17 (1398 dage siden) @ My1202

Så hvis man virkelig vil have godstraffikken på spor i Danmark, var det mest effektive man kunne gøre nok at lukke alle danske havne, så alting skulle transporteres over land fra Hamborg eller Rotterdam.


Opgaven er vel primært at få godset væk fra landevejene og over på såvel skinner som på skib. Så at lukke danske havne i større målestok er nok dumt.

Ja, jeg skulle nok have gjort glimtet i øjet lidt tydeligere, det var ikke ment som et seriøst forslag ;)

I det lys skal man nok se beslutningen for nylig om at Maersk flytter containerterminalen fra København til Kalundborg. Dels kan deres containerskib nemt sejle fra Aarhus til Kalundborg og dels slipper man for at transportere mange containere gennem Københavns centrum. Ydermere "sparer" man nok containertoget fra Aarhus til Sjælland.

Men jernbaneinfrastrukturen i lille Danmark indbyder ikke til meget gods længere på skinnerne. Men nok mere gods via skib og det er jo i et helt andet forum om et sådant findes.

Ja, så længe man kan få sejlet sine varer til en havn der er tættere på end de famøse 300 km., bliver det næppe det helt store boom for tog-fragt. Specielt øerne er jo spækket med mindre havnebyer, der stadig kan anløbes med halvstore skibe, og det bliver så vidt jeg ved også stadig brugt til at sejle med korn og lign.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak