Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanens største problem er på vej til at blive løst (Trafikpolitik)

af TroelsH, 25/1 2021, 12:08 (1399 dage siden)
redigeret af TroelsH, 25/1 2021, 12:18

Jeg har lige læst mig igennem tråden om gods fra efteråret. Siden er der sket en udvikling, nemlig at der kommer road pricing for lastbiler over 12 tons. Det er gode nyheder for godstrafikken på bane, da lastbilerne så vil blive frataget noget af det indirekte subside de får fra privatbilismen.

Det er den ene side. Jeg kan se i tråden at der er en lang debat om transit lastbiler og hvor stor en del de udgør. Med et road-pricing system vil man hurtigt kunne se hvor mange de udgør, da man vil have hver enkel lastbils positioner. Man vil derfor kunne pålægge dem en strafafgift hvis man ønsker det, så toget bliver mere attraktivt.

Nogle ting skal løses på EU niveau, som løftbare trailere. Jeg kan se på billeder fra USA at de har mange trailere på deres tog. Er det særlige trailere, eller standard?
Øget vægt på aksler og tog på op til 1500m er vel også noget der skal løftes på EU niveau?

En ny forbindelse over Øresund er ikke til at komme uden om.
El til Frederikshavn og Hirtshals er også på listen, men det skulle vel også være klar deromkring.

Hvis man har en mia kr/år til at investere i at forbedre vilkårene for gods på jernbane, hvad kunne man så bruge pengene på?

https://lastbilmagasinet.dk/artikler/vejskat-for-lastbiler-over-12-ton-kommer-i-2025-p5...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak