Godsbanens største problem er på vej til at blive løst (Trafikpolitik)
Jeg har lige læst mig igennem tråden om gods fra efteråret. Siden er der sket en udvikling, nemlig at der kommer road pricing for lastbiler over 12 tons. Det er gode nyheder for godstrafikken på bane, da lastbilerne så vil blive frataget noget af det indirekte subside de får fra privatbilismen.
Det er den ene side. Jeg kan se i tråden at der er en lang debat om transit lastbiler og hvor stor en del de udgør. Med et road-pricing system vil man hurtigt kunne se hvor mange de udgør, da man vil have hver enkel lastbils positioner. Man vil derfor kunne pålægge dem en strafafgift hvis man ønsker det, så toget bliver mere attraktivt.
Nogle ting skal løses på EU niveau, som løftbare trailere. Jeg kan se på billeder fra USA at de har mange trailere på deres tog. Er det særlige trailere, eller standard?
Øget vægt på aksler og tog på op til 1500m er vel også noget der skal løftes på EU niveau?En ny forbindelse over Øresund er ikke til at komme uden om.
El til Frederikshavn og Hirtshals er også på listen, men det skulle vel også være klar deromkring.Hvis man har en mia kr/år til at investere i at forbedre vilkårene for gods på jernbane, hvad kunne man så bruge pengene på?
https://lastbilmagasinet.dk/artikler/vejskat-for-lastbiler-over-12-ton-kommer-i-2025-p5...
Læser man indledningen
"S-regeringen har indgået en klimaaftale med SF, Enhedslisten og De Radikale, som bl.a. indebærer, at der er efter planen skal indføres en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 ton på danske veje i 2025.
Til den tid skal Danmark udtræde af samarbejdet om eurovignetten og indføre vores egen vejskat. Detaljerne i den nye lastbil-vejskat skal aftales senere"
så tror jeg ikke man skal glæde sig for tidligt.
Jeg tvivler stærkt på at der er et realistisk alternativ til vejtransport til den tid. I det mindste IKKE på skinnerne. Der er næppe plads til ret meget gods tværs over landet og nordpå fra Fredericia sker der frem til 2030 skinnearbejder, kørestrøm og signalprogram.
Så det bliver - som det står i artiklen - blot en fordyrelse som forbrugerne kommer til at betale UDEN der flyttes meget gods på jernbanevogne.
--