Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)
Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).
Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?
Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?
.
Mig bekendt opgav svenskerne tilt-tog fordi det føltes ubehageligt for passagerne.
Antageligvis ser der ikke nærmere på det i Danmark af samme grund.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k