Hastighed Hamborg-Lübeck (Jernbanen i dag)
Hmm, et interessant spørgsmål kunne være; hvor hurtigt ville man kunne køre med tilt-tog på de danske strækninger? Jeg ved at Tōkaidō Shinkansen oprindeligt blev bygget til 200 km/t, og så blev presset op på 210... men da de indførte tilttog, kunne de skrue farten helt op til 270 km/t. Den har en minimal kurveradius på 2500 meter (mens resten af Shinkansen-nettet har en kurveradius på minimum 4000 meter).
Hvor mange strækninger i Danmark kunne gøres til højhastighedsstrækninger med tilttog? Hvad med Høje Taastrup-Korsør? Ville det kræve at man også opgraderede sveller og ballastering? Og kunne man klemme sig op på 300 km/t på den nye KBH-Ringsted bane hvis man kørte med tilttog?
Det kunne også være at mange af regionalbanerne i Jylland kunne få farten sat op. Men det er vist nok mere selve banens konstruktion end det er kurveradius der er den begrænsende faktor dér, er det ikke?