Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Der foreslås en sænketunnel til en forbindelse via Kattegat, i stil med den via Femern Bælt. Så burde det også overvejes at gen-anvende den elementfabrik som i nærmeste fremtid bliver bygget, som man lokalt håber kan anvendes efter forbindelsen åbner for derved at beholde arbejdspladser. Og jo, afstanden fra nævnte fabrik til foreslået linjeføring bliver på 150 - 160 km, men så kan man spare udgiften til en ny fabrik hvis man "bare" kan holde produktionen i gang i et antal år mere.
.
Det er allerede en del af den kattagatforundersøgelse der pt. pågår at undersøge netop dette, både økonomien og det juridiske. (Jeg vil gætte på det er uklart hvem der ejer fabrikken og hvem der skal betale for at fjerne den, hvis den bliver stående efter Femernforbindelsen er færdig).Og der er jo en 3. mulig kunde på vej: Sænketunnelen mellem Femern og kontinentet
Ved Femernsund vil man støbe elementerne i en tørdok på stedet. Der skal bruges 8 elementer og der kan bygges 2 ad gangen. Det vil tage 7 måneder at bygge 2 elementer, hvilket svarer til 28 måneder for alle elementerne.
Jeg tænker årsagen er en blanding af manglende rettidig kapacitet i Rødby og protektionisme.
En præsentation om status på Femernsundtunnellen kan downloades her:
Planungsstand und nächste Schritte neue Fehmarnsundquerung (10.12.2020) (1,7 MB)
--
Mvh Anders