Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)
Dette er godt nok et ordentligt ryk jernbanen får her - og ja det koster givet også en del. Meget spændende perspektiver, som jeg ikke helt kan gennemskue konsekvenserne af. Og derfor givet også for store tanker for transportordførerne i folketinget - det er noget andet end en omfartsvej i Mariager.
Er valget, hvis jeg forstår det ret - enten udbygget timemodel, 2 * 45 minutter København - Aarhus eller en Kattegatforbindelse til 55 minutter København - Aarhus?
Hvis dette skal blive virkelighed, så betyder det vel, at DSBs indkøb af deres "Fremtidens Tog", så bliver "Fremtidens Regionaltog"?
JH
Jeg tror roligt du kan regne med at tidsperspektivet i det her vil gøre "fremtidens tog" til fortidens tog inden projektet er realiseret. Selv om de stadig er kørende, så er det jo en udvidelse af trafikken som under alle omstændigheder vil kræve nyt materiel og ikke relevant i den nuværende anskaffelsesdiskussion.