Indlæg til udviklingsstrategi for Region Sjælland (Trafikpolitik)
Rådet for Bæredygtig Trafik har netop fremsendt et længere høringssvar vedr. jernbaneforhold i Region Sjælland til regionens udviklingsstrategi. Høringssvaret omfatter bemærkninger om følgende:
Lokalbaner
Den regionale jernbanetrafik, herunder reaktivering af Gedserbanen
Helhedsplan for den samlede kollektive trafikbetjening
Godstrafik på skinner”Den Regionale Udviklingsstrategi 2020-2024 for Region Sjælland” var i offentlig høring frem til d. 21 oktober 2020. Høringssvaret indgår nu - sammen med bl.a. indsigelser fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner - i de politiske drøftelser og Regionsrådets endelige vedtagelse af strategien i efteråret 2020.
Høringssvar fra Rådet for Bæredygtig Trafik:
https://baeredygtigtrafik.dk/hoeringssvar-om-region-sjaellands-udviklingsstrategi/
Når jeg læser følgende:
Tølløsebanen (Tølløse-Høng-Slagelse)
Rejsetiden kan reduceres ved at forøge strækningshastigheden til 160 km/t
så kommer jeg i tvivl om hvorvidt dette "råd" har indsigt i jernbanedrift.
Jeg har meget svært ved at se hvor man på denne strækning kan nå op på 160 km/h.
Derudover vil det kræve omfattende ombygninger af såvel strækningsføringen, underlag og nedlæggelse af en masse krydsningssteder med vejtrafik. Og togmateriel til hastigheder på 160 km/h er givet en del dyrere end 120 km/h?
--