DSB-rød (Generelt)
Nej den røde farve skyldes Generaldirektør Poul Hjelt. DSB's tog skulle være røde som de dengang nye S-tog, Lyntogene og busserne.
Allerede i 1971 besluttede man at Bn-vogne under bygning på Scandia skulle males røde i stedet for brune og derfor kom de første røde personvogne i december 1971. Man ommalede nogle Bf-vogne forud for beslutningen i 1971.
Jens Nielsen mfl arbejdede udfra denne bundne opgave med designet og rigtig nok både inspireret af BR og Canadiske forbilleder. Jens Nielsen kiggende meget på DSB's damplokomotiver og der findes i Jernbanemuseets (Odense) gemmer en lille billedserie fra Jens Nielsens hånd hvor han har fotograferet henstående lokomotiver i Langå. bl.a. de to udrangerede P-maskiner. Lokomotivdesignet blev derefter et mix af Canada, UK og DSBs d-lok med skorstensbånd.
Det eneste Jens Nielsen bidrog til med den røde farve var at tone den mere mørkrosa, for så senere at blive "snydt" af ingeniørerne i maskinafdelingen iden man overgik ti en lignende RAL-farve for nemheds skyld.