Man skulle have fulgt DB's eksempel
DB's nærtrafikvogne er stadig i drift, også selvom nogle af dem er ældre end vores Bn vogne.
Det med støj-generne kunne nemt være blevet løst, hvis man ligesom DB skiftede klods-bremserne ud med skive-bremser, ligesom vi har på DD-vognene.
Derefter skulle der indsættes nye vinduer, air-condition, nye automatiske skydedøre. samt nye sæder. (enten IR4 sæder eller DD-sæder)
Dyrt? Ja, men jeg vil gerne se hvor dyr sådan en renovering ville have været i forhold til de forsinkede IC4 togsæt.Det er ikke engang kun DB. Storset ALLE europæiske lande har kunne finde ud af, at renovere deres gamle materiel.
I Ungarn kører der vogne rundt fra 60'erne, som nærmest fremstår som nye fordi man har total-renoveret dem, og de kører mere lydløst end et togsæt!.
Som jeg husker de tyske InterRegio-vogne i Nordpilen, som jeg jævnligt kørte med fra Fh-Ab i 1990'erne, så var der en verden til forskel i komfort, sammenlignet med DSB's B- og Bn-vogne.
De havde en meget "blød" gang i sporet, og takket være skivebremserne skete opbremsning uden det skingre og skrigende hyl&spektakel, som vi var vant til fra DSB's B- og Bn-vogne.
Grunden til, at man statig kan finde "rigtige" tog hos DB må vel være, at DB tidligt elektrificerede sine hovedstrækninger, og at en "ægte" togløsning med lokomotiv+vogne kan byde på en stor fleksibilitet mht. op-/nednormering i oprangeringen, hvilket i IC/3-togenes tilfælde kun kan ske i multiple på 3x (da hvert togsæt jo består af 3 vogne), og ved IC/4-togene i multiple på 4x - hvis de da nogensinde kommer til at køre sådan som de skal...