Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omvejskørsel, CO2-reduktion og infrastrukturinvesteringer (Trafikpolitik)

af mpp, 5/3 2020, 15:07 (1722 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Reduktion af omvejskørsel er givetvist en fordel ved nye infrastrukturprojekter, men det skaber så tit i sig selv mere trafik at man kan køre forbi hurtigere. Det er bare en af de ting man ser på når man regner på økonomien i nye projekter.

Når det er sagt er der to ting du blander sammen. Den ene ting er den "sociale omkostning" hvert ton CO2 fører med sig. Det er i dag en fiktiv størrelse på den vis, at der ganske vist bliver regnet på det, men den ikke skal betales. Det svarer for så vidt som den beregnede gevinst af øget fritidskørsel eller at børn sparer en halv time når de tager toget mellem landsdelene.

Den anden ting er en egentligt CO2-afgift som pålægges der hvor CO2-udslippet sker. Den skal betales og vil så i mange tilfælde blive sendt videre gennem værdikæden til forbrugerne. Det gør så at dem, der lettest kan reducere udledning reducerer først og fører dermed til reducering af udledninger gennem hele værdikæden.

Herudover er der selvfølgeligt udledningen ifm selve byggeriet. Både for den mængde cement og stål der bliver brugt, omlægning af brug af land og selvfølgeligt maskinerne og transporten.

Det giver alt sammen et ordentligt regnestykke og meget af det handler også om de øvrige antagelser man laver. Der er f.x. brugt mega meget beton i Cityringen i København og det gør faktisk det samlede klimaregnskab negativt – særligt hvis trafikken på overfladen alligevel bliver CO2-neutral om få år. Omvendt betyder det mindre at man får mere biltrafik hvis bilerne alligevel kører CO2-neutralt (omvejskørsel betyder så også mindre).

Det gode ved en generel CO2-afgift er at den styrer hele samfundet i retning mod mindre udledninger, men der er for så vidt ikke noget til hinder for allerede nu at tage det med i betragtning af hvilke infrastrukturprojekter, der skal prioriteres.

En anden ting er så det samlede "CO2-budget" – hvor meget mere kan Danmark udlede I ALT (uanset vejen til 0). Det er der projekterne virkeligt skal vurderes i forhold til hinanden, for byggede man alt der var at bygge ville byggeriet i sig selv overskride det budget. Byggeriet af en Kattegatbro vil med nuværende teknologi i sig selv udlede mere CO2 end vi kan udlede. Veje på land udleder måske ikke vildt meget. Jernbaner et sted imellem. Og så videre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak