Kaotiske stationer (Trafikpolitik)
Perroner på Øresundsbanen er på vej - beslutninggrundlag er på vej - det har været på vej meget længde.
På vej, ja, meget længe.
Der er allerede butikslokaler i området... 7eleven hos DSB skal køre med overskud... så det kan være grunden...
I området? Én Spar-købmand, placeret et kvarters gang fra Køge Bugt-banens perroner. Hvis man vil gøre det til en attraktiv skiftestation skal det være integreret i den permanente byggeplads Ny Ellebjerg.
Hvordan er du kommet frem til de 15 minutters gang? Google angiver 3-4 minutter fra cykelparkeringen vest for stationen, men her tager den selvfølgelig ikke højde for ekstra tid til at komme op og ned fra perronen via trappe eller elevator.
Hvis jeg skal skifte fra Køge Bugt til linje F gennem byggepladsen skal jeg gætte mig vej ned ad trapper op ad trapper, osv. uden der er skiltning. Det har stået på i mere end et årti.
Enig, stationen er svær at overskue og det er ikke blevet bedre efter der er kommet et stort grønt hegn op pga. metrobyggeriet.
Hvis man ikke har sin daglige på Ny Ellebjerg station, er det svært at lægge en optimal rute. Og det er ikke alle, der løber som en 20-årig. Og man skal jo ikke regne i fugleflugtslinje, men regne omveje til elevatorer med, ventetid på elevatorer.
Rejseplanen har samme problem, den giver urealistiske tider fra "Stampesgade Staion" til busteminalen ved Tivoli. Og her tages heller hensyn til man ikke kan gå igennem Hovedbanen i normalt marchtempo, men skal igennem tenagere, der slingrer rundt med ansigtet solidt plantet i "smart"phonen, og turister, der cirkler rundt og glor op på afgangstavler, også uden at orientere sig.
Resultatet er at rejseplanen giver langsomme rejseruter via metroen, fremfor at anbefale den hurtigste rute, at tage bussen direkte til Bernstorffsgade.