Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln) (Trafikpolitik)
Man bør ikke kun tænke på Köln-forbindelsen, men i det hele taget hvor mange internationale tog der potentielt vil komme til at passere Ny Ellebjerg når Fehmarn forbindelsen er færdig. Det vil åbne en ny og hurtigere korridor op mellem Sverige og det øvrige Europa, og der vil uden tvivl blive set på udvidelser af bla. ICE og Nightjet nettet.
Ny Ellerbjerg behøver nødvendigvis ikke et større indkøbscenter, men der bør ses på muligheden for udvide med en ventesal for rejsende, som skal rejse over lange afstande, og der er 5 bænke og en 7-Eleven altså ikke nok. Vi har jo allerede Hovedbanegården som et godt eksempel på et kompakt knudepunkt, hvor restauranter, kiosker, vekslemuligheder mm. er samlet på et forholdsvis lille areal (sammenlignet med andre europæiske hovedbanegårde).
Når tiden kommer ændrer man forhåbentlig også navnet til København Syd eller Københavns Sydbanegård. Bevares, Ny Ellebjerg lyder da hyggeligt og provinsielt, men som kommende knudepunkt for international trafik bliver det nok en anelse forvirrende for udenlandske rejsende.