Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Q vogn i Sundsøre

af L.J. Jensen, 19/4 2011, 18:27 (4999 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ex LJ Q eet-eller-andet, som DJK for en del år siden overlod til Sundsørefolkene. Jeg troede egentlig, at de havde opgivet, men det er da glædeligt, at der sker noget, og den ser da pæn ud.

Vi mangler stadig et nummer. Listen over LJ godsvogne på Jernbanen.dk giver ikke umiddelbart svaret.

Hmmm, det er jo en del år siden, DJK overlod vognen til Sundsøre-folkene, men jeg synes, at jeg kan erindre nummeret 162 ... Og netop denne vogn optræder på LJ-materiellisten som "udlejet til DJK", så mon ikke den på et tidspunkt helt har skiftet ejer?

Vognen var i ret dårlig stand, og Museumsbanen ville gerne have lov at ophugge den, men så kom et lyst hoved på den ide at spørge i Sundsøre. De havde nemlig nogen tid forinden forespurgt undertegnede, om der mon fandtes noget ex-APB-materiel, som DJK ville afhænde til projektet.

Nu blev det så i stedet LJ-vognen tillige med tilsagn om at bistå med at finde den rette farve og bemaling i det hele taget, så vognen kunne fremstå som en APB-vogn.

HJ-vognen har de opmalet og litreret, som de fik den fra Himmerlands Jernbaneklub i Års, men det havde selvfølgelig været mere "rigtigt", om de havde givet den det oprindelige HJ-nummer igen - som SB G 1 har den næppe været brugt til andet end lokalt stykgods på Skagensbanen.

G 1 og T-vognen var i øvrigt, da jeg sidst var i Sundsøre, kun opmalet på den side, der vender ud mod publikum, mens den side, der vender mod træerne, ser lidt træt ud. Så vidt jeg husker, er der heller ingen bund i T-vognen ...

Men "Rom blev jo ikke bygget op een dag", og efter en periode med lidt stilstand ser det ud til, at der er kommet gang i projektet igen; det kan vi alle glæde os over"

Mvh LH

Hele emnet:

RSS Feed af emne

MjbaD YM15Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak