Q vogn i Sundsøre > Dejligt at se, at vognen kommer til ære
Dejligt at se, at vognen kommer til ære og værdighed igen i Sundsøre.
Hvis LJ-vognens byggenummer ligger "tilstrækkelig" tæt på en engang eksisterende Aalborg-vogn, som forlængst er hugget op, så ville der i mine øjne ikke ske noget ved, at den fik denne vogns nummer, frem for et fantasinummer.
Anyways, jeg må da vist hellere se at komme forbi en dag, når jeg er på de kanter igen - i det gamle pakhus i Sundsøre, som er blevet sat fint i stand, skulle der efter sigende være et hyggeligt lille jernbanemuseum/lokalhistorisk museum.
-------------
Der er lavet et fint lille museum over overfarten og -især- dens gamle jernbanefærge "Hvalpsund".
Hele pakhuset -der inden renoveringen var MEGET slemt medtaget (næsten helt gået til) er gennemrestaureret på den aller bedste vis, med stor omhu og respekt for gamle tider.
I den gamle ventesal er der planche-udstilling og enkelte modeller.
Jo, --der er gjort et stort og flot arbejde af nogle -vist- rimeligt få medarbejdere, der samtidig selv har måttet skaffe de fornødne midler, --og det var ikke nemt.
Se evt. den "rimeligt udførlige" artikel i "banen" for efterhånden nogle år siden. Jeg har selv skrevet artiklen, så jeg skal ikke rose den for meget, men vil mene, at den giver et godt indtryk af det store, flotte arbejde, der er ydet.
Dengang var der åbent i alle de lyse timer (var samtidig /stadig en slags venterum for færgens passagerer, men også stillet til rådighed for gæsterne på en nærliggende campingplads).
Hvis bare befolkningen passer på det, --udviser den fornødne respekt for andres arbejde. Lad os håbe.
---------
Ved indsættelsen af den ny færge, "MARY" (og de udtalte det på DANSK), havde de lokale spejdere fundet på en morsomt tiltag. Det gamle færgeleje var nedlagt og erstattet af et nyt. Noget af det gamle leje-tømmer var skåret op i lægter og delt i småstykker, ca. 5 x 6 x 18 cm.
Der var lavet et "stempel" med den nye færge som motiv, og det blev brændemærket i træstykkerne og solgtes for "en 10´er" til hjælp til det lokale arbejde. Pølser og snobrød tilberedtes over det samme bål, som man benyttede ved brændemærkningen. En rigtig festdag, som kun vejrguderne efter bedste evne forsøgte at sætte en stopper for. Hundekoldt og småregn.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb
(I øvrigt et emne, der var sin egen underside værdig - nu vi er igang )