Effekt af 30% takstnedsættelse - OT (Trafikpolitik)
Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.
Ja det er jo det især bilister prøve at bilde befolkningen ind. Men hvor er det lige, at du i byerne vil udbygge vejene, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov? Og hvordan vil du løse problemet med, at også folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven?
Det er meget simpelt. Bilisterne kører udenom bycentrene og ud til de boxbutikker som skyder op rundt omkring. Bycentrene uddør, både på grund af centerbyggerier og på grund af, at nethandel kun er et klik væk og så lige til døren. Den eneste sikre vinder på satsning på kollektiv trafik og cykler bliver nethandlen.
Men nedsættelse af taksterne er vigtigt for mobiliteten for især lavtlønnede. Lavere takster vil øge gevinsten (som kan være negativ) ved at gå fra passiv forsørgelse til job. For de lavestlønnede er udgift til tog og bus en stor omkostning og fradrag ydes først hvis arbejdspladsen ligger ud over 12 km fra bopælen.
--
- busser når det er billigst