Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse (Trafikpolitik)

af Schienenwolf, Læsø, 24/11 2019, 08:33 (1825 dage siden) @ Pyloriis

Ikke overraskende kan DSB ikke umiddelbart klare en passagerfremgang på de estimerede 26%.
Mere overraskende er det vel at Metrolinierne M1& M2 allerede nu er tæt på maksimal kapacitet efter små 20 års drift.

Det er ikke overraskende. Det blev forudset af nogle allerede ved planlægningen af de første strækninger, at stationerne på sigt var for små og ikke levnede plads til kørsel med længere tog; kun hyppigere frekvens, men det kræver mere materiel og har også sin grænse. Kun de færreste i dag husker, at metroen i sin tid blev lanceret som "Minimetroen", dvs. det er ikke en rigtig metro, hvad angår kapaciteten, der er "mini". Politikerene og befolkningen har fået, hvad de ønskede; et underdimensioneret metrosystem, som næppe uden "proppepersonale" som i Japan vil kunne klare fx 50 % flere passagerer, heller ikke med flere tog. At M1 og M2 er godt fyldt op skyldes i vid udstrækning, at man har nedlagt og omlagt buslinjer med henblik på at tvinge brugerne af den kollektive trafik over i metroen, så man har ret beset "selv bedt om det". Der vil i påkommende tilfælde nok skulle indsættes en hel del busser for at aflaste presset fra 26 % flere passagerer i Metroen, eller også kan man jo tage lidt af trykket ved at forbedre forholdene for bilisterne, så det kun er rifraffet og fattigrøvene, der må trækkes med en overfyldt metros velsignelser.


At staten mister penge på færre nyregristrerede biler og færre indtægter fra mindre brændstofforbrug kan næppe overraske.

Men en takstnedsættelse på selv 30% vil ikke få mange bilister over i et overfuldt kollektivt trafiksystem.

Nej, og derfor mener mange på især venstrefløjen, at folk skal tvinges økonomisk til at bruge skidtet.

Og passagerfremgangen på selv 26% svarer vel i antal til de biler der kommer / er kommet ekstra på især motorvejene på 2-3 år og aflaster følgelig kun i beskeden grad trængselproblemerne på især vejnettet.

Ganske enig. Det er ret åbenlyst, at de foreslåede 30 % nedsættelse er tænkt som en socialhjælp/omfordeling, så folk kan få billigere billetter over en bred kam. Hvis prisen bliver sat så meget ned, behøver DSB med de mange nye passagerer ikke længere sælge ret mange rabatterede billetter, som i bund og grund kun er til for, at man kan sælge ledig kapacitet. Det er der ikke i fyldte tog. Og trods trængselsproblemerne på vejnettet vil bilen for en stor del af bilisterne fortsat være det hurtigste og mest effektive transportmiddel. Man løser ikke trængselsproblemer og langt transporttid i biler med at give folk trængselsproblemer og endnu længere transporttid i tog, som der er nogle, der prøver at bilde befolkningen ind. Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak