København-Aarhus og Kattegatforbindelsens jernbane (Trafikpolitik)
Jeg opponerer mod at man vil lave non-stop forbindelse på 45 min. Det er utopi.
Det er netop ikke utopi. Man er ved at undersøge hvordan det kan gøres og det kan gøres med eksisterende teknologi. Pris og fordele og ulemper skal selvfølgeligt afvejes og det er jo netop derfor, man laver en forundersøgelse.
Politisk er det selvmord!
Der er vel samlet set 25% af Danmarks befolkning i hovedstadsområdet og Aarhus. Derudover er der alle dem nord for Aarhus, der også får en hurtigere forbindelse til hovedstaden. Selv hvis det kun var København og Aarhus der fik glæde af forbindelsen ville det være en god ide, men det viser sig jo så (i de screeninger man har lavet) at langt det meste af landet vil få gavn af en forbindelse.
Og jeg tvivler på at sjællændere vil lægge jord til en bane som kun gavner nogle få københavnere og århusianere!
Igen, forbindelsen gavner alle. Og man ligger den jo (ligesom alle andre tænkelige højhastighedsprojekter) udenfor tæt bebyggelse, så flest muligt får glæde af den.
Alle andre skal større eller mindre omveje for at få dette fantastiske tog som sikkert kører max 2 x i timen.
Og? Toget kører (generelt) så tit det kan fyldes op. Når der bliver proppet i et tog skal man enten gøre det længere eller øge frekvensen. Der er givetvist grundlag for 4-6 tog i timen over Kattegat og de vil også blive fyldt op.
Hånden på hjertet! Tror du selv det er muligt politisk at lave noget sådan?
Ja. Der er pres fra private investorer, Østjysk erhvervsliv, Aarhus kommune og flere. Jeg tror det er mere usandsynligt at man skulle få en fast Kattegatforbindelse uden tog end at man, hvis man beslutter sig for en fast forbindelse, vælger den helt store model.