København-Aarhus og Kattegatforbindelsens jernbane (Trafikpolitik)
Nej. Non stop kræver 320 km/t. Til gengæld vil man kunne bygge en kortere bane i første omgang og få samme rejsetid med den kortere bane og 320 km/t som med 300 km/t på et længere stykke.
Givet at 45 km/t kræver et nyt sporanlæg fra den nye bane Kbh–Ringsted til en ny bane ved Lejre og derfra videre på en ny bane til Aarhus er det svært at forestille sig at der bliver bygget nye stationer til den nye bane (udover Samsø). Man vil så have mulighed for at køre af den eksisterende bane til udfletning i Lejre (hvis man bygger højhastighedsbanen på Sjælland af to omgange) og have stop på Roskilde og Høje Taastrup. Man kan også forestille sig en udfletning ved Kalundborg og man kan så køre videre til Holbæk og Kalundborg før man kommer op på den nye bane (hvilket så naturligvis også vil tage længere tid).
Man kan vel derudover også forestile sig at nogle tog kører Kbh H–Aarhus non stop, at nogle køre Kbh–Roskilde–(Kalundborg)–Aarhus, at nogle tog gør stop på Samsø, at nogle tog har stop på Ny Ellebjerg og kører udenom Kbh H til lufthavnen.
Det er jo lige netop det... Flere muligheder, nogle en vej, andre en anden vej... Nogle stadig over Odense og med forskellige stop den vej og nogle direkte til lufthavnen. Det er fleksibiliteten der gør at det hele bindes bedre sammen på kryds og tværs. Jeg er meget for den Kattegatforbindelse, den giver nye retninger, nye muligheder, ligesom den nye bane til Ringsted har givet nye muligheder ved mindre uheld osv til at køre udenom. Vi har brug for mere af den slags i mine øjne.