Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Borgmester om togbroen: Det er uforskammet at køre udenom os (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/7 2019, 11:13 (1962 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det er så vigtigt for Vejle, at tog der ikke standser i Vejle SKAL køre igennem midtbyen. Nok er der en del jernbaneentusiaster i byen, men ligefrem insistere på at godstog og højhastighedstog skal køre gennem byen er noget, jeg ikke lige forstår. Jeg kender heller ikke til andre steder i Europa, hvor ønsket om trafikstøj i midtbyen er højt.

Jeg forstår godt, at de gerne vil have hurtige togforbindelser, men det får de jo netop ved de linier, der bliver plads til, når de kapacitetsslugende bliver ført udenom...

/Lasse

Der er mange følelser i det. Man ved hvad man har, men ikke hvad man får. Så der er tryghed ved det bestående. Ligesom da 25% af alle rejsende, direkte adspurgt, sagde de ikke turde køre i tog under storebælt i den nye tunnel, og man derfor indsatte busser til hver afgang så man kunne tage bussen over broen og stå på toget igen på den anden side. Efter 1 uge aflyste man busserne, så folk bare kunne tage en af DSB betalt taxa.

Det er interessant at man politisk i Skanderborg reagerede omvendt af Vejle, da den nye bane Hovedgaard-Hasselager blev "vedtaget". Her accepterede man det og gjorde så ikke mere ved det. Jeg skrev til borgmesteren og opfordrede til at han prøvede at få en station i Hovedgaard i "bytte". Men det havde ingen interesse. -Efter et par år begyndte en begrænset lokal modstand at opstå, men intet i sammenligning med Vejle. (Der er naturligvis stor modstand i Solbjerg, hvor toget skal forbi).

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak