Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner (Trafikpolitik)
Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...
Endnu bestilles der nye dieseltog i vort naboland, her blot de seneste eksempler:
Jeps. Det er også - som angivet tidligere - først fra 2024 at alle ny-leverede tog til det tyske marked skal være emissionsfrie. SH kontrakten er med start fra 2022. Så tillad mig at omformulere: Jeg synes det er lidt ærgerligt, at Midtjyskes nye tog efter 1,2 eller måske 3 år i drift vil være "forældede" de resterende 27 år af deres levetid, for de kan næppe sælges til en attraktiv pris, når langt over 1.000 tyske dieseltogsæt erstattes frem mod 2030.
Men det ændrer ikke på, at der ikke rigtig er andre realistiske muligheder lige nu.
/Lasse