Batteri- eller brinttog til Midtjyske Jernbaner (Trafikpolitik)
Vil der være noget i vejen for at Midtjyske Jernbaner kunne anskaffe grønne tog i stedet for de påtænkte diseltog.
Umiddelbart er der tre udfordringer forbundet hermed:
1: Ladefaciliteter. Enten sektioner med køreledning i Lemvig, Holstebro og/eller Skjern eller infrastruktur til Hydrogen. Det er ikke nødvendigvis dyrt, men det skal projekteres og undersøges, hvilket tager tid.
2: Netop tiden: Hvis der skal laves nyt udbudsmateriale og projekteres til emissionsfrie tog, er de nye tog formentlig først på banen i 2024. Fire år med "nødløsninger" er lang tid.
3: Prisen: Anskaffelsesprisen for emissionsfrie tog er højere end for Lint41 - primært fordi emissionsfrie tog er længere (typisk 55 meter mod Lintens 41). De længere tog er nødvendige for at give plads (både længde og især vægt) til batterianlæg. Selv om emissionsfrie tog vil tjene sig hjem ret hurtigt, skal Midtjyske i givet fald ud at bede Regionen om flere penge til at indkøbe emissionsfrie tog, der tilmed leveres senere.
Mon ikke Alstom på et tidspunkt også introducerer en hybridløsning, hvor (i al fald den ene af) Lint41s motorer udskiftes med en batteripakke?
Så jeg vil stadig mene, at det giver fint mening at lade Midtjyske købe dieseltog. Også selv om det er noget ærgeligt, at det bliver en af de sidste kontrakter på ny-byggede dieseltog i Europa...
/Lasse