Pendlere er dyre (Trafikpolitik)
. For det andet er de skyld i, at operatørerne må anskaffe materiel, der kun er i brug om morgenen og om eftermiddagen. Resten af tiden står stammerne bare og æder havre.
Et koncept der ses "rundt omkring" kan oversættes til den sjællandske regionaltrafik således:
Nye togsæt kører 30 min drift i dagtimerne. I myldretiderne kører disse sammenkoblede, mens ældre togstammer supplerer de afgange, som der jo så mangler nye togsæt til. I dansk sammenhæng ville det svare til, at DSBs dobbeltdækkerstammer alene kører i myldretiden, når nye togsæt kommer til. Ved kun at køre i myldretiden reduceres km-produktionen for de "stort set nedskrevne" DD-vogne, der med en lav km-produktion kan holde endnu længere tid.
Sådan set samme koncept som eksempelvis OHJ havde med det MX-trukne "skoletog" for ikke helt så længe siden.
På denne vis reduceres omkostningerne for den ekstra kapacitet, man skal bruge i myldretiderne.
/Lasse