Pendlere er dyre - men giver overskud (Trafikpolitik)
Det der er dyrt er at holde halvtomme tog kørende på sidebanerne, inklusiv alle baner i Vestjylland.
Regnestykket er nok mere kompliceret end som så. Affolkning, virksomhedsflugt kan vende regnestykket. Fornuftige transportmidler til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse er vigtige hvis man vil holde på blot en brøkdel af de kommende erhvervsaktive. Centraliseringen har formentlig haft enorme omkostninger for samfundet i form af store dele af landet dermed er blevet dysfunktionelt og hvor flertallet lever af offentlige subsidier.
Der hvor problemerne opstår er når man ikke vil påføre "rentable" jernbanestrækninger konkurrence i form af busser og konkurrende togoperatører, for så får man et elendigt udbud med dyre priser som presser kunderne væk - når dem som kan har købt bil er de væk. Udkantsbaner er regionalpolitik. Man skal opretholde dem hvis man vil noget med de egne de gennemløber, ellers dør de eller rettere bliver indrettet til alle de grupperinger som ikke skal på job eller til/fra uddannelse.
--
- busser når det er billigst