Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile - Calama (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 17/3 2019, 08:51 (2126 dage siden) @ Hans T. Møller

Folk, der har fulgt tråden hertil - og læst teksterne - ved nu, at FCABs hovedstrækning går fra Antofagasta til Bolivia via Calama og grænsestationen Ollague.

I TV-udsendelsen, som nævnes i begyndelsen af tråden, tager Chris Tarrant toget fra Tocopilla ind i landet. Det ville mildest talt have været mere naturligt at starte i Antofagsta.

Men strækningen op fra Antofagasta er ikke så flot som den i Tocopilla. FCABs spor ligger i en kløft, hvor der hverken er udsigt over byen og Stillehavet eller halsbrækkende kurver, selvom det går ret stejlt opad. Hovedvej 28 og banen følges ad, så jeg har kørt langs den i bus.

Måske står vi overfor en generel problematik: TV prioriterer det underholdende, det, der gør sig godt på billeder, højere end oplysning. Der er ikke noget galt med underholdning, men gør Chris Tarrant nogen klogere med hensyn til jernbaner i Sydamerika? Giver udsendelsen ikke snarere det indtryk, at Tocopilla-banen har et eller andet at gøre med FCAB?

Min ambition her er, at gøre folk en smule klogere. Om det er underholdende, må andre afgøre, men hvem siger, at det ene udelukker det andet?

Og nu til Calama:

Byen ligger 200 km nordøst for Antofagasta, og en chilensk veninde har fortalt mig, at den er kendt for ”los tres P: perros, polvo y putas” - hunde, støv og prostituerede...

Støvet og hundene kan jeg stå inde for, og med hensyn til det tredje punkt, så har jeg ingen personlig erfaring, men der er sikkert mange ensomme mandlige minearbejdere i Calama, for en halv snes km mod nord ligger verdens næststørste kobbermine ”Chuquicamata”.

Dagligt ruller mellem et og tre tog i hver retning gennem stationen i Calama. Her er nogle fotos:

[image]

Tog på vej til Calama fra minen

[image]

Stationsbygningen i Calama. Persontrafikken ophørte, såvidt jeg husker, i 90'erne, men så kan stationsforstanderen jo sættes sine urtepotter ud på perronen. Personalet i Calama var imødekommende og lod mig gå frit omkring på terrænet.

[image]

Tog ruller gennem stationen på vej til Antofagasta. Tre lokomotiver - og jeg talte 63 vogne

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Svenska-lok

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak