Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile - Iquique - en sporvej (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 11/3 2019, 08:00 (2132 dage siden) @ Hans T. Møller

Iquique havde fra 1885 til 1930 en sporvej. Oprindeligt var den hestetrukken, og i 1920'erne kørte der også benzindrevne sporvogne i byen. men det er spildt ulejlighed at gå på jagt efter vægrosetter - beslag til ophængning af køreledninger - på husene i Iquique.

I 2004 åbnede en ny turistsporvej med endestation på den centrale plads, som normalt hedder ”Plaza de Armas” i chilenske byer, men her er navngivet efter chefen på korvetten ”Esmeralda”, fregatkaptajn Arturo Prat Chacon.

Den metersporede strækning er enkeltsporet og følger gågaden Avenida Baquedano. Der er tre krydsningsmuligheder undervejs, og længden er vel en kilometer.

Det rullende materiel er nybygget og består af en nybygget akkumulator-sporvogn og en vogn, der er beregnet til at blive trukket at en enkelt hest. Hesten havde fri, da jeg kom forbi, men jeg kan vise lidt billeder af den eldrevne vogn i drift.


[image]

Vognen beregnet til firbenet trækkraft holder på Plaza Arturo Prat. I baggrunden er akkumulatorvognen på vej nedad Avenida Baquedano.


[image]

Her er akkumulatorvognen på vej tilbage til Plaza Arturo Prat.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak