En tur til Chile (Generelt)
Goddag i forum!
Jeg har ved tidligere lejligheder (her og her) nævnt muligheden for at tage en virtuel tur til Chile og se på tog.
Som sædvanligt i Sydamerika handler de chilenske jernbaners nyere historie mest om nedlæggelser og forfald - men der kører stadig tog dernede - måske flere end jeg lige regnede med...
Chile er et umanerligt langt land! Bredden når sjældent op på 200 km og derover, men der er godt 4.300 km fra den nordligste grænse til de allersydligste øer. Hvis man tog en gigantisk passer, lod den gabe over 4.300 km og satte den ene spids her i Aarhus, så ville den anden kunne nå det sydlige Sahara!
Den nordlige trediedel af Chile er en ørken, som rummer hovedparten af landets mineralrigdomme. Ørkenen går gradvist over i et frugtbart område med middelhavsklima. Her ligger hovedstaden Santiago i nordenden af en næsten 1000 km lang dal mellem Andesbjergene mod øst og lavere kystbjerge mod vest. Den sydlige del af Chile består af skove, bjerge, fjorde, øer og skær - et smukt område, men ret uinteressant rent jernbanemæssigt.
Den sydligste offentlige bane i Chile var faktisk den på Chiloë, som jeg viste et billede fra i julekalenderen på naboforum.
Mine fotos stammer fra perioden 2011-13. Vi vil starte i nord og bevæge os sydover, og som sædvanligt er der ikke tale om en udtømmende gennemgang. Jeg lægger hovedvægten på det, som jeg selv har set dernede.
Bedste hilsner og på genkig i morgen
Som "appetitvækker" et billede af et udflugtstog i Lautaro 11/9 2011