Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rindsholm station, sidespor til Rindsholm Mølle - edit (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/11 2017, 10:05 (2513 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogle interesserede har spurgt til dette gamle indlæg, hvor links gik døde, da Imageshack trak stikket. Jeg har derfor opdateret links (se nedenfor).

2)Der var et sidespor til Rindsholm Mølle. Hvilken perioden eksisterde dette sidespor?


Sidesporet har sandsynligvis eksisteret i perioden 1925-1968. Det er altid svært at få "styr" på disse sidespor, der ligger inden for indkørselssignalerne. Havde det ligget på fri bane, ville det have kastet nogle arkivalier af sig i kraft af optagelse i ordresamlingerne, togplanerne, sikkerhedsinstrukserne m.v.

Jeg har nogle genparter af påtegninger til deklarationen vedrørende sidesporet til Rindsholm Mølle. Jeg har imidlertid ikke alle genpart-påtegningerne, hvoraf der må have været mindst otte og jeg har ikke selve deklarationen.

Deklarationen, der henvises til, er fra 25. juni 1925 og sandsynligvis tinglyst på matrikel nr. 38a, b m. fl. Rind By og Sogn. Så hvis du eftersøger den ved Tinglysningsretten, kan du sikkert få/købe en kopi.

Ved at nærlæse deklarationen af 25. juni 1925 vil du sikkert også kunne finde ud af, om "det hele starter i 1925" eller om nævnte deklaration erstatter noget endnu tidligere.

For at give et eksempel på en påtegning samt vise et kort over sidesporet, gengives nedenfor en påtegning af 19. marts 1937 vedrørende ændring af sidesporet, der i øvrigt blev ændret flere gange i sin levetid. Tryk på billederne for højere opløsning.

Det anføres her, at da produktionen var på sit højeste kørte 7-8 banevogne læsset med hvede, rug og byg dagligt i pendulfart mellem Møllen og havnene i Randers og Århus. Samme sted anføres, at ejeren døde i 1966 og at det sidste korn blev malet i 1988. Jeg er i besiddelse af en sporplan af Rindsholm fra 1968 og her er sidesporet væk. Men det kan udemærket være nedlagt år før - også før ejerens død.

Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


Ajourført link kan ses her.

[image]


Ajourført link kan ses her.

Genpart af påtegning på deklaration omhandlende sidespor til Rindsholm Mølle, 19. marts 1937. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak