Et spørgsmål om signaler (Generelt)
I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.
Interessant Carsten, at Type 1990 kun sætter AM-signalerne på "kør" i forsignaleringsafstand.
Ved de øvrige typer med vekselsporsdrift går alle AM-signaler i sporet på "kør"/"kør igennem", når der stilles udkørsel til banestykket (selvfølgelig kun signalerne for den aktuelle køreretning og kun hvis betingelserne for "kør"/"kør igennem" er opfyldt).
Det kan man også programmere 1990-anlæggene til, i hvert fald hvis der ikke er alt for mange blokafsnit på strækningen. 1990-anlæggene tæller antallet af blokafsnit og for hvert AM-signal kan man konfigurere hvor tidligt det skal skifte til "Kør". Samme tællesystem kan også anvendes til f.eks. at tænde overkørsler og til formelding.
Mvh
Carsten Lundsten