Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et spørgsmål om signaler (Generelt)

af Jens H. Bondesen, 24/9 2016, 15:36 (2987 dage siden) @ cslundsten

I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.


Interessant Carsten, at Type 1990 kun sætter AM-signalerne på "kør" i forsignaleringsafstand.
Ved de øvrige typer med vekselsporsdrift går alle AM-signaler i sporet på "kør"/"kør igennem", når der stilles udkørsel til banestykket (selvfølgelig kun signalerne for den aktuelle køreretning og kun hvis betingelserne for "kør"/"kør igennem" er opfyldt).

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak