Med MT 167 Aabenraa - Roedekro 1976
Nej,Niels, jeg har bemærket, at du under din iøvrigt omfattende færden med fotografiapparatet(-apparaterne) rundt i Danmark (og udlandet) og har fotograferet jernbanemotiver, ligesom har undgået "at komme syd for Kongeåen", i hvert fald har du tilstået, at du aldrig har været på den store grænsestation, Padborg.
Tak til Steen fra Brasilien for de flotte billeder af MT 167 i Aabenraa og Rødekro. De vækker minder hos mig, der i årene 1973 - 1989 bl. a. også var ansvarlig for den korte banestrækning Rødekro - Aabenraa, som på dette tidspunkt alene var til godstrafik, som den gang var ret så omfattende til og fra Aabenraa Havn.
Der er iøvrigt i årenes løb gjort adskillige forsøg på at genetablere passagertrafikken på den korte strækning, men projekterne falder hver gang på den kendsgerning, at bustrafikken nu engang er en bedre løsning på en så kort strækning.
Og nu har skinnecyklerne så erobret den smukke strækning.
En lille filosofisk betragtning: Nu hvor storkommunen hedder Aabenraa og bl. a. omfatter tidligere Rødekro kommune, kunne man "omdøbe" Rødekro station til Aabenraa station. Så fik Aabenraa sin station på det sønderjydske hovednet og blev synlig også i de internationale køreplaner.
Og nævnte filosofiske betragtninger, som står helt for "egen regning", kunne udstrækkes lidt længere mod nord til Haderslev/Vojens.
Sikke en "branding" det ville være for de to sønderjydske storkommuner. Det koster naturligvis nogle nye stationsskilte, men de skiftes jo alligevel tid efter anden ud, enten p g a slid, eller når der indføres nyt design. Og vejskiltene er forlængst tilpasset de nye tider.
Bedste hilsener til Steen i det fjerne Brasilien og Niels m. fl.lidt tættere på
Ove
gammel (sønderjydsk) banemand