Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Laurbjerg-Langå - løsningen (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, 5/4 2016, 19:51 (3156 dage siden) @ Børge Sundahl

Hermed datoer m.m.

Den første bro blev sprængt af tyske tropper i dagene 27. juni - 1. juli 1864. Den har åbenbart været vanskelig at få til at styrte sammen, men da den så endelig gjorde det, var skaden ret omfattende.
[image]

Den erstattedes af en midlertidig træbro 15. oktober 1864. Indtil da var der færgetrafik med passagerer og stykgods med en pram over Gudenåen. En ny bro blev taget i brug i marts 1866.

Hovedsporet over åen blev fra okt./nov. 1908 forlagt til to nye enkeltsporede broer beliggende lidt vestligere. Den gamle bro fra 1866 benyttedes derefter til et ca 500 m langt rangerspor.
[image]
[image]

Alle tre Langåbroer blev sprængt ved en sabotageaktion 18. november 1943. Den gamle bro fra 1866 blev ikke synderligt beskadiget, og højre spor Laurbjerg - Langå blev derfor midlertidigt forlagt til kørsel over denne bro (tilbagelagt 12. december 1943). Broerne fra 1908 blev sat i brugelig stand men erstattedes efetr krigen af to nye (beton-)broer samt 2,5 km forlagt banedæmning. De nye anlæg blev ibrugtaget således; broen for højre spor Randers - Laurbjerg 23. november 1949 og broen for højre spor Laurbjerg - Randers 27. marts 1950. Hermed forlagdes banelegemet atter noget mod vest.

Med venlig hilsen
M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak