Laurbjerg-Langå - løsningen (Billedegætterier)
Hermed datoer m.m.
Den første bro blev sprængt af tyske tropper i dagene 27. juni - 1. juli 1864. Den har åbenbart været vanskelig at få til at styrte sammen, men da den så endelig gjorde det, var skaden ret omfattende.
Den erstattedes af en midlertidig træbro 15. oktober 1864. Indtil da var der færgetrafik med passagerer og stykgods med en pram over Gudenåen. En ny bro blev taget i brug i marts 1866.
Hovedsporet over åen blev fra okt./nov. 1908 forlagt til to nye enkeltsporede broer beliggende lidt vestligere. Den gamle bro fra 1866 benyttedes derefter til et ca 500 m langt rangerspor.
Alle tre Langåbroer blev sprængt ved en sabotageaktion 18. november 1943. Den gamle bro fra 1866 blev ikke synderligt beskadiget, og højre spor Laurbjerg - Langå blev derfor midlertidigt forlagt til kørsel over denne bro (tilbagelagt 12. december 1943). Broerne fra 1908 blev sat i brugelig stand men erstattedes efetr krigen af to nye (beton-)broer samt 2,5 km forlagt banedæmning. De nye anlæg blev ibrugtaget således; broen for højre spor Randers - Laurbjerg 23. november 1949 og broen for højre spor Laurbjerg - Randers 27. marts 1950. Hermed forlagdes banelegemet atter noget mod vest.
Med venlig hilsen
Mrten