Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Laurbjerg-Langå - løsningen (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2011, 22:25 (4759 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu var det sådan i sin tid, da Laurbjerg-Silkeborgbanen åbnede, at der kom to spor mellem Langå og Laurbjerg, og til at begynde med kørtes der på to enkeltspor, et til Aarhus og et til Silkeborg.

Da så gitterbroerne i 1943 blev saboteret, blev der lagt en transversal ind mellem rangerhovedsporet og hovedsporet, så kørsel kunne ske via den gamle bro.

Broen blev så nødtørftig repareret, så der igen kunne køre tog over den, men hvis man kørte med forspand, så måtte man holde foran broen, koble forreste lok fra, køre det solo over og så derefter resten af toget.

Mvh

Børge

Det er som sædvanligt interessante oplysninger, Børge kommer med.

Nedenstående udaterede postkort, postgået 10. august 1912, er også, synes jeg, ret interessant. For det viser både den første bro og den anden broforbindelse. Det interessante består i, at det ser ud som om, at det stadig er den gamle bro, der er i brug, idet indkørselssignalet fra syd er placeret ved den gamle bro. Den nye broforbindelse ser færdigbygget ud.

Om det så understøtter Børges overleverede historie om 2 x enkeltsporsdrift mellem Langå og Laurbjerg er svært at vurdere. Måske har man brugt den gamle bro til tog Aarhus-Laurbjerg-Langå-Laurbjerg-Aarhus og den ene af de to nye gitterbroer til tog Silkeborg-Laurbjerg-Langå-Laurbjerg-Silkeborg.

Hhmmmm.....jeg bliver nok lidt klogere, når jeg får gravet mig gennem "Meddelelser fra Generaldirektoratet" fra 1907 og frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Sydenden af Langå station set mod syd 1907 eller senere. Postkort. År?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak