DSB specialvogne 1958 - 1982

DSB specialvogne 1958 - 1982

1-99     100-199     200-399     400-599     600-799     800-999     1000-1199     1200-3004

A     B     F     H     K     L     M     O     P     R     S     T     U     V

Nr.    Navn Noter
731Tårnvogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1880. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 1. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Udrangeret 1967. Mdt. Gb 1967-69.
732Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Strømmen i 1897. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 2. Rangerskruebremse. Udrangeret 1962? Solgt 1975 til ØSJK. 1994 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 2006-13. Oph. 2013 på Cvk Kh af DK Multiservice ApS.
733Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Strømmen i 1898. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 3. Rangerskruebremse. Udrangeret 1967. Helgoland 1967-69.
734Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Breslau i 1879. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 4. Hjemsted Hellerup. Indgået 28/1-66 til Cvk Kh i dårlig stand. Udrangeret 1966.
735Tårnvogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1893. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 5. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Ombygget 1968 til Specialvogn 318.
736Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Strømmen i 1896. Omlitreret 1958 fra DSB Tårnvogn 6. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Nødbremse. Udrangeret 1968. Helgoland 1968-69. Omlitreret ca. 1982 til 40 86 951 3 736. Helgoland 1984. Solgt 19xx til HgJK. Hillerød 1996. Fredensborg 2001. Cvk Kh 2008-12. 2014 til Odense. Ophugget 2019.
737Tårnvogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1923. Ombygget 1966 fra CXM 4519. 70 km/t. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Hellerup. Hellerup 1978-79. Gul 1979. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 0 737.
738Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Scandia i 1923. Ombygget 1966 fra CXM 4521. 70 km/t. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Hellerup. Gul 1980. Nørrebro 1980. Udrangeret 1984. Solgt 1987 til DJK. Brændt 1991 ved påsat brand i Odense. Undervogn 1998 til Jernbanemuseet. 1999 til Randers. Ophugget 2018 i Randers.
739Tårnvogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1966 fra PB 10385. 70 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Hellerup. Grå, fra 1976 gul. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 3 739.
740Tårnvogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1966 fra PB 10380. 70 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Hellerup. Grå, fra 1976 gul. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 3 740.
741Tårnvogn til brug for køreledningstilsynet
Bygget af Scandia i 1950. Ombygget 1966 fra Elo 511 1 645. Vognvægt 15 tons. 70 km/t. Trykluftledning. Hjemsted Hellerup. Grå, fra 1976 gul. Omlitreret 1981 til Tjenestevogn 950 3 741.
745Tårnvogn til remise
Bygget af Scandia i 1923. Ombygget 1975 fra Gklm 111 6 230. Håndbremse. Trykluftledning. Last 15,5 tons. Gb 1975-83. Udrangeret 1984.
385TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1948. Ombygget 1975 fra Gklms 138 8 426. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Padborg (1981-83). Udrangeret 1985.
386TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1949. Ombygget 1975 fra Gklms 138 8 595. Sort. Esbjerg 1979. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Esbjerg (1981-85). Udrangeret 1986.
387Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1948. Ombygget 1976 fra Gklms 138 8 440. Sort. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Struer, Nykøbing F (1986). Udrangeret 1986.
389TogforvarmningsvognBygget af Scandia i . Ombygget 19xx fra Gklms/HD. Sort. Hjemsted Struer.
401Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1902. Ombygget 1958 fra EH 6700. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus 1967, senere Struer. Udrangeret 1976.
402Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1913. Omlitreret 1958 fra DSB Togforvarmningsvogn 2. Trykluftledning. Håndbremse. 70 km/t. Hjemsted Struer. Udrangeret 1975.
403TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1901. Ombygget 1960 fra EH 6686. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. 5 meter skorsten. Udrangeret 1974. Vognkasse opsat 1974 på Frederikshavn station.
404Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1914. Ombygget 1962 fra EH 6724. 70 km/t. Hjemsted Korsør. Udrangeret 1974.
405Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1901. Ombygget 1963 fra EH 6678. 70 km/t. Skruebremse. Hjemsted Roskilde. Vinrød 1964, senere grå. Udrangeret 1977.
406Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1924. Ombygget 1964 fra EH 6595. 70 km/t. Hjemsted Padborg 1967-73, senere Esbjerg. Udrangeret 1976.
407Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1902. Ombygget 1964 fra EH 6711. 70 km/t. Hjemsted Randers. Udrangeret 1977.
408Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1902. Ombygget 1964 fra EH 6698. 70 km/t. Hjemsted Herning. Padborg 1975. Udrangeret 1978.
409TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1948. Ombygget 1974 fra Gklms 138 8 539. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Frederikshavn (1985). Nykøbing F 1986. Udrangeret 1986.
410Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1944. Ombygget 1973 fra Gklms 138 8 129. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Belvedere, Rødby Færge fra 1977, Fredericia (1985). Udrangeret 1986.
419TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1942. Ombygget 1978 fra Gklms 138 8 099. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1983.
420Togforvarmningsvogn
Bygget af Scandia i 1944. Ombygget 1977 fra Gklms 138 8 150. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Struer 1981-83. Hjemsted Århus (1979-83), Nyborg (1985). Udrangeret 1985.
421TogforvarmningsvognBygget af Scandia i 1944. Ombygget 1978 fra Gklms 138 8 127. Hjemsted Nyborg. Brun. Struer 1980 uden sporforbindelse. Kedel fra Tjenestevogn 408. Udrangeret 1986.
756Transformatorolievogn
Bygget af Esslingen i 1870. Omlitreret 1958 fra DSB Transformatorolievogn 1. "Kun til brug for maskintjenesten og centralværkstedet til transport af transformatorolie - må ikke befordres i tog". 3-akslet. Last 12,1 tons. Rangerskruebremse. Hjemsted Enghave Omformerstation. Hellerup 1977. Udrangeret 1977.
751Transformatorvogn
Bygget af Scandia i 1910. Omlitreret 1958 fra DSB Transformatorvogn 2. "Kun til transport af transformatorer". Hjemsted Enghave Omformerstation. Forsænket vognbund. Last 20 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Sort. Hellerup 1977-78. Udrangeret 1985.
811Transportvogn for affaldscontainer
Bygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 fra Elo 511 0 330. Last 21 tons. Bundflade 22,1 m². Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1986.
812Transportvogn for affaldscontainer
Bygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 fra Elo 511 0 075. Last 21 tons. Bundflade 22,1 m². Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1986.
813Transportvogn for affaldscontainerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 fra Elo 511 0 999. Last 21 tons. Bundflade 22,1 m². Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1986.
1193Transportvogn for ballastdozerBygget af Scandia i 1931. Ombygget 1969-70 af Cvk Ar fra Sk 425 1 012. Trykluftledning. Håndbremse. Last 24 tons. Hjemsted Kh. Ombygget 1975 af Scandia med brugte S-togs bogier, trykluftbremse og skruebremse. Udrangeret 1985.
1198Transportvogn for ballastdozerBygget af Scandia i 1931. Ombygget 1968-69 fra Sk 425 1 006. Bogieakselafstand 2,5 m. Last 24 tons. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Langå. Ombygget 1975 af Scandia med brugte S-togs bogier, trykluftbremse og skruebremse. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 980 2 198.
905Transportvogn for batterier
Bygget af Scandia i 1921. Ombygget 1965 fra PJB 16811. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Håndbremse. Hjemsted Kh. Kun til transport af batterier mellem Cvk Kh og Belvedere. Udrangeret 1983.
911Transportvogn for batterierBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1965 fra PJ 16806. 70 km/t. Håndbremse. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret 1975.
891Transportvogn for batterikasserBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1980 fra Elo 511 1 543. Håndbremse. Trykluftbremse. Hjemsted Mo Kh. Omlitreret 1987 til Tjenestevogn 952 2 351.
892Transportvogn for batterikasserBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1980 fra Elo 511 0 526. Håndbremse. Trykluftbremse. Hjemsted Mo Kh. Omlitreret 1988 til Tjenestevogn 952 2 352.
861Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1930. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CRML 3648. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
862Transportvogn for bogierBygget af Triangel i 1931. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CRM 3667. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
863Transportvogn for bogier
Bygget af Scandia i 1929. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CRL 3614. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
864Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1929. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CRL 3616. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
865Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1934. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CRS 3677. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
866Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1929. Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CR 3603. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
867Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CR 3659. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
868Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1929. Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CRL 3621. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1980.
869Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CR 3606. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1979.
870Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CR 3608. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1980.
871Transportvogn for bogierBygget af Triangel i 1930. Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CR 3652. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1980.
872Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1969 af Cvk Ar fra CRL 3618. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1980.
873Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1918. Omlitreret 1976 fra Skm 425 2 121 (Ej i praksis). Lokalvogn Mdt Gb. Udrangeret 1982.
873Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1969 fra CR. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Hjemsted Århus. Udrangeret før 1976.
874Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1921. Omlitreret 1976 fra Skm 425 2 132 (Ej i praksis). Lokalvogn Mdt Gb. Udrangeret 1984.
874Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1969 fra CR. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Hjemsted Århus. Udrangeret før 1976.
875Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1918. Ombygget 1976 fra Skm 425 2 158. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 30 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Kun til transport af bogier mellem Cvk Kh og Tåstrup S-togsdepot. Udrangeret 1983.
875Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1969 fra CR. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Hjemsted Århus. Udrangeret før 1976.
876Transportvogn for bogier
Bygget af Scandia i 1927. Ombygget 1976 fra Skm 425 2 164. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 30 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Kun til transport af bogier mellem Cvk Kh og Tåstrup S-togsdepot. Udrangeret 1984.
876Transportvogn for bogierBygget af Scandia i 1928. Ombygget 1969 fra CR. Bogieakselafstand 2,5. 70 km/t. Hjemsted Århus. Udrangeret før 1976.
803Transportvogn for BoreværktøjBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1970 fra Gklm 111 8 513. 80 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Holbæk. Fra 1973 lokalvogn Århus. Udrangeret 1974.
804Transportvogn for BoreværktøjBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1970 fra Gklm 111 8 644. 80 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Nørrebro. Fra 1973 lokalvogn Århus. Udrangeret 1975.
805Transportvogn for BoreværktøjBygget af Scandia i 1926. Ombygget 1970 fra Gklm 111 8 369. 80 km/t. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1973/75. Korsør 1975. Solgt 1979 til FDSB. Tjæreby 2006. 2010 til DJK?
806Transportvogn for BoreværktøjBygget af Scandia i 1919. Ombygget 1970 fra Gklm 111 7 037. 80 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1973.
807Transportvogn for Boreværktøj
Bygget af Scandia i 1920. Ombygget 1970 fra Gklm 111 8 446. 80 km/t. Håndbremse. Hjemsted Gb. Udrangeret 1973.
831Transportvogn for boreværktøjBygget af Scandia i 1940. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 361. Last 17,5 tons. Bundflade 21,3 m². Håndbremse. GP trykluftbremse. Gul 1980. Udrangeret 1984.
832Transportvogn for boreværktøj
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 896. Gul 1980. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 2 832.
833Transportvogn for boreværktøjBygget af Scandia i 1944. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 178. Last 17,5 tons. Bundflade 21,3 m². Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Korsør 1975. Solgt 1979 til FDSB. Grå 1980. Udrangeret 1984.
834Transportvogn for boreværktøj
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 894. Gul 1979. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 2 834.
835Transportvogn for boreværktøj
Bygget af Scandia i 1945. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 090. Til rådighed for Brokontor 1. Gul 1980. Udrangeret 1985.
898Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1981 fra Elo 511 1 634. Last 21 tons. Bundflade 21,5 m². Håndbremse. Trykluftbremse. Hjemsted Vops Helgoland. Omlitreret 1983 til Tjenestevogn 952 2 353.
899Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1981 fra Elo 511 0 440. Håndbremse. Trykluftbremse. Hjemsted Vops Belvedere. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 952 2 354.
900Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1946. Ombygget 1981 fra Elo 511 0 739. Håndbremse. Trykluftbremse. Hjemsted Vops Belvedere. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 952 2 355.
901Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1965 fra PJ 16702. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Av, Helgoland 1973. Udrangeret 1981.
902Transportvogn for bremsesåler
Bygget af Scandia i 1921. Ombygget 1965 fra PJ 16864. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Av. Udrangeret 1983.
903Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1965 fra PJ 17066. 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Av. Udrangeret 1972.
904Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1965 fra PJ 16638. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Helgoland, Kh 1973. Grå 1982. Udrangeret 1983.
906Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1965 fra PJ 17024. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². Grå 1981. 70 km/t. Håndbremse. Hjemsted Helgoland. Udrangeret 1981.
907Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1965 fra PJB 16645. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Håndbremse. Udrangeret 1972.
908Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1965 fra PJ 17015. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Kh. Udrangeret før 1982.
909Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1923. Ombygget 1965 fra PJ 17153. Last 15,5 tons. Bundflade 19 m². 70 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Kh. Udrangeret 1983.
910Transportvogn for bremsesålerBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1966 fra PJB 16706. 70 km/t. Håndbremse. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret 1972.
341Transportvogn for containeråg
Bygget af Scandia i 1921. Ombygget 1969 fra Gklm 111 8 656. Gul fladvogn. Last 15,5 tons. Bundflade 19,3 m⊃. 70 km/t. Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Slagelse. Lersøen 1979. Udrangeret 1985.
841Transportvogn for dieselmotorerBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1977 fra Elo 511 1 458. Hjemsted Gb. "Kun til lokaltransport mellem Cvk Kh og Cvk Gb". Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1987 til Tjenestevogn 951 2 841.
842Transportvogn for dieselmotorerBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1977 fra Elo 511 1 642. Hjemsted Gb. "Kun til lokaltransport mellem Cvk Kh og Cvk Gb". Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1987 til Tjenestevogn 951 2 842.
843Transportvogn for dieselmotorerBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1978 fra Elo 511 0 188. Hjemsted Gb. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret ca. 1988 til Tjenestevogn 951 2 843.
361Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1923. Ombygget 1966 fra PJR 13788. Hjemsted Århus. Udrangeret 1970.
362Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1923. Ombygget 1966 fra PJ 17173. Hjemsted Århus. Udrangeret 1970.
363Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1946. Ombygget 1967 fra Elo 511 0 848. Udrangeret 1972. Ophugget 1976.
363Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1976 fra Elo 511 0 134. Last 15 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Udrangeret 1986.
364Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1967 fra Elo 511 0 934. Kun til transport mellem Cvk Ar og Fillialvk. Øm. Hjemsted Cvk Ar. Last 15,5 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Århus 1981. Sort 1981. Udrangeret 1986.
368Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 fra Elo 511 0 540. 80 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 368.
372Transportvogn for hjulsætBygget af Scandia i 1946. Ombygget 1978 fra Elo 511 0 846. Last 20 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted Vops Fredericia. Udrangeret 1985.
373Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1978 fra Elo 511 1 129. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted Vops Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 373.
374Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1978 fra Elo 511 0 954. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted Vops Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 374.
377Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1931. Ombygget 1970 fra Gkm 115 2 011. Omlitreret 1980 fra Hjultransportvogn 1. Hjemsted Nyborg. Last 17,5 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 377.
378Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1931. Ombygget 1970 fra Gkm 115 2 126. Omlitreret 1980 fra Hjultransportvogn 2. Hjemsted Nyborg. Last 17,5 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 378.
379Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1931. Ombygget 1970 fra Gkm 115 2 119. Omlitreret 1980 fra Hjultransportvogn 3. Hjemsted Nyborg. Last 17,5 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Udrangeret 1980.
380Transportvogn for hjulsæt
Bygget af Scandia i 1931. Ombygget 1970 fra Gkm 115 2 121. Omlitreret 1980 fra Hjultransportvogn 4. Hjemsted Nyborg. Last 17,5 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 380.
1191Transportvogn for kranbjælke
Bygget af Triangel i 1931. Ombygget 1969 af Cvk Ar fra CRM 3658. Bogieakselafstand 2,5 m. Last 12 tons. Trykluftbremse. Hjemsted Kh. Udrangeret 1985 og solgt til ophugning. Bjerringbro 1985. Solgt 1985 til HgJK. Gedser 2003-16 med vognkasse fra OMB BE 7. Byttet 2012 med GDS C 4 til DJK. Gedser 2019 med kedel til DSB H 783.
1196Transportvogn for kranbjælkeBygget af Scandia i 1934. Ombygget 1969 af Cvk Ar fra CRS 3676. Bogieakselafstand 2,5 m. Last 12 tons. Trykluftbremse. Hjemsted Langå. Solgt 1977 til Secmafer, Frankrig.
941Transportvogn for krangrejBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1968 fra Gklm 111 8 694. Hjemsted Glostrup. Udrangeret 1973.
821Transportvogn for kulkasserBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1968 fra Elo 511 1 199. Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Mdt Århus. Ombygget til fladvogn ca 1976. Udrangeret 1980.
822Transportvogn for kulkasserBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1968 fra Elo 511 0 617. Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Mdt Århus. Udrangeret 1979.
920Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 135. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1984.
921Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1927. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra TGC 8961. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 921.
922Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1927. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 167. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 922.
923Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1927. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 162. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 923.
924Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1921. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 127. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 924.
925Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 152. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 925.
926Transportvogn for lange skinner
Bygget af Scandia i 1922. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 145. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 926.
927Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1927. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 157. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
928Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1927. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 160. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 928.
929Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 153. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 929.
930Transportvogn for lange skinnerBygget af Skabo i 1896. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 109. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
931Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 148. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 931.
932Transportvogn for lange skinnerBygget af Skabo i 1896. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Skm 425 2 107. Bogieakselafstand 1,6 m. Last 31,5 tons. Bundflade 32,5 m². Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca 1984 til Tjenestevogn 980 1 932.
933Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 119. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1984.
934Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 120. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
935Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 111. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1984.
936Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 112. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1984.
937Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 108. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
938Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 118. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
939Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 106. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 1 939.
940Transportvogn for lange skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Kklm 323 0 105. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 1 940.
1194Transportvogn for portalkranerBygget af Scandia i 1931. Ombygget 1969-70 af Cvk Ar fra Sk 425 1 016. Trykluftledning. Håndbremse. Last 21 tons. Hjemsted Kh. Udrangeret 1985.
1199Transportvogn for portalkraner
Bygget af Scandia i 1931. Ombygget 1968-69 fra Sk 425 1 010. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Langå. Solgt 1977 til Secmafer, Frankrig.
943Transportvogn for skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 0 912. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 1 943.
944Transportvogn for skinner
Bygget af Scandia i 1948. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 1 354. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 1 944.
945Transportvogn for skinner
Bygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 0 233. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1984.
946Transportvogn for skinnerBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 0 547. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
947Transportvogn for skinnerBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 0 409. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1979.
948Transportvogn for skinner
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 0 924. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret ca. 1984 til Tjenestevogn 950 1 948.
949Transportvogn for skinnerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 1 171. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 1 949.
950Transportvogn for skinner
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Elo 511 1 052. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1985.
746Transportvogn for sporbygningsstamme
Bygget af Scandia i 1921. Ombygget 1971 fra Gklm 111 8 662. 80 km/t. Håndbremse. Hjemsted Århus. Fra 1979 lokalvogn Århus. Udrangeret 1981.
747Transportvogn for sporbygningsstamme
Bygget af Scandia i 1920. Ombygget 1971 fra Gklm 111 8 481. 80 km/t. Håndbremse. Hjemsted Århus. Fra 1979 lokalvogn Århus. Udrangeret 1981.
1230Transportvogn for Sporingeniøren, Århus
Bygget af Scandia i 1946. Ombygget 1980 fra Elo 511 0 875. Transportvogn for sporværktøj. Hjemsted Langå. Last 21 tons. Bundflade 20,8 m². Håndbremse. G trykluftbremse. Udrangeret 1985.
1190Transportvogn for SporlægningsstammeBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1970 af Cvk Ar fra CU 4041. 70 km/t. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Langå. Udrangeret 1978.
1195Transportvogn for sporværktøjBygget af Scandia i 1924. Omlitreret 1969 fra Specialvogn 324. 70 km/t. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Kh. Glostrup 1979. Gul 1979. Udrangeret 1984.
757Transportvogn for SporværktøjsmaterielBygget af Scandia i 1943. Omlitreret 1975 fra Tjenestegodsvogn 943 2 013. Last 13,5 tons. Bundflade 28,8 m². Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted København L. Udrangeret 1985.
758Transportvogn for SporværktøjsmaterielBygget af Scandia i 1943. Omlitreret 1975 fra Tjenestegodsvogn 943 2 023. Last 13,5 tons. Bundflade 28,8 m². Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted København L. Udrangeret 1985.
759Transportvogn for SporværktøjsmaterielBygget af Scandia i 1947. Omlitreret 1975 fra Tjenestegodsvogn 943 2 045. Last 13,5 tons. Bundflade 28,8 m². Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted København L. Udrangeret 1985.
760Transportvogn for SporværktøjsmaterielBygget af Scandia i 1947. Omlitreret 1975 fra Tjenestegodsvogn 943 2 067. Last 13,5 tons. Bundflade 28,8 m². Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted København L. Udrangeret 1985.
799Transportvogn for SvejseholdBygget af Scandia i 1941. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 409. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1980.
800Transportvogn for SvejseholdBygget af Scandia i 1941. Ombygget 1973 fra Gkms 139 9 495. Hjemsted Sporværktøjsdepotet Langå. Last 17,5 tons. Bundflade 21,3 m². Håndbremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1985.
1180Transportvogn for SvelleløftebomBygget af Dietrich i 1922. Ombygget 1978 fra SNCF R3 nr. 14 (31873828464-1). Bogieakselafstand 1,8 m. Last 41 tons. Skruebremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 980 2 180.
808Transportvogn for TaljeophængBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1971. 80 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Roskilde.
810Transportvogn for TaljeophængBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1971 fra Tjenestegodsvogn 943 2 091. Last 16 tons. Vognvægt 25 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Udlejet 198x til OHJ. Morsø 1988. Udrangeret 1989. Solgt 1987 til OHJ til reservedele. Ophugget 1989.
836Transportvogn for TroljerBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1978 fra Elo 511 1 514. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 836.
837Transportvogn for TroljerBygget af Scandia i 1947. Ombygget 1978 fra Elo 511 1 162. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 837.
838Transportvogn for Troljer
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1978 fra Elo 511 1 096. Last 21 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 951 2 838.
761Tromlevogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Lauenstein i 1864. Omlitreret 1958 fra DSB Tromlevogn for Køreledningstilsynet 1. Trykluftledning. Nødbremse. Tara 5,6 tons. Udrangeret 1967.
762Tromlevogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Lauenstein i 1864. Omlitreret 1958 fra DSB Tromlevogn for Køreledningstilsynet 1. Trykluftledning. Nødbremse. Tara 5,6 tons. Udrangeret 1967. Fredensborg 1967 (hensat).
763Tromlevogn til brug for køreledningstilsynetBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1966 fra PB 11597. 70 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Hellerup. Grå, fra 1976 gul. Udrangeret 1982.

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak