DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Bygningsvogn
(Retur til oversigt)
(Retur til oversigt)
Nr. | Fabrikat | År | Noter |
Nr. 1 | Scandia | 1864 | Ombygget 1914 fra EC 1591. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 7. Bygningsstrækning. Håndbremse. Olielamper. Last 6 tons. Udrangeret 1924. |
Nr. 1 | Scandia | 1873 | Ombygget 1924 af Cvk Ar fra HB 2360. Tara senere 6,7 tons. Last 6 tons. Håndbremse. "20. Overbanemesterstrækning". Udrangeret 1954. |
Nr. 2 | SJS | 1858 | Ombygget 1914 fra IC 4040. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 31. Overbanemesterstrækning, senere 7. Overbanemesterstrækning. Last 6 tons. Omdannet 1920 til Telegrafvogn 11. |
Nr. 2 | Breslau | 1877 | Ombygget 1929 af Cvk Kh fra HC 2628. "7. Overbanemesterstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Udrangeret 1955. |
Nr. 3 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1915 af Cvk Ar fra IC 4021. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 7. Bygningsstrækning, senere 5. Bygningsstrækning. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. 1934 til: 40. Overbanemesterstrækning. Udrangeret 1937. |
Nr. 3 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1937 fra Værkstedsvogn for Vægtsmede 1. Indrettet til bevægeligt værksted for Banetjenesten. "40. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Vojens. Håndbremse. Trykluftledning fra 1946. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 253. |
Nr. 4 | SJS | 1858 | Ombygget 1916 af Cvk Ar fra IC 4039. "8. Bygningsstrækning, senere 22. Overbanemesterstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1939. |
Nr. 4 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1939 af Cvk Ar fra CE 1331. Trykluftledning fra 1944. Skruebremse. "22. Overbanemesterstrækning, Struer". Hjemsted Randers. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 254. |
Nr. 5 | SJS | 1858 | Ombygget 1916 af Cvk Ar fra IC 4037. "8. Bygningsstrækning, senere 5. Bygningsstrækning", 1934 til: "44. Overbanemesterstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1946. |
Nr. 5 | Atlas | 1883 | Ombygget 1949 af Cvk Ar fra ID 24335. Hjemsted Aalborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 255. |
Nr. 6 | SJS | 1858 | Ombygget 1916 af Cvk Ar fra IC 4036. "9. Bygningsstrækning, senere 6. Bygningsstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1949. |
Nr. 7 | SJS | 1858 | Ombygget 1916 af Cvk Ar fra IC 4034. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 18. Overbanemesterstrækning, senere 23. Overbanemesterstrækning. Fra 1936: Baneingeniøren Aarhus H. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1948. |
Nr. 7 | Atlas | 1883 | Ombygget 1948 af Cvk Ar fra ID 24329. Hjemsted 23. Overbanemesterstrækning, Ryomgaard fra 1952. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 257. |
Nr. 8 | Scandia | 1863 | Ombygget 1915 af Cvk Ar fra IA 4002. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 19. Overbanemesterstrækning, senere 25. Overbanemesterstrækning. Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1937. |
Nr. 8 | Elbing | 1870 | Ombygget 1937 af Cvk Ar fra ID 4106. Håndbremse. Last 12,5 tons. Trykluftbremse fra 1946. "25. Overbanemesterstrækning". Udrangeret 1958. |
Nr. 9 | Lauenstein | 1856 | Ombygget 1915 af Cvk Ar fra IB 4013. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 10. Overbanemesterstrækning, senere 19. Overbanemesterstrækning, senere 9. Overbanemesterstrækning. Last 6 tons. Håndbremse. Udrangeret 1949. |
Nr. 9 | Atlas | 1883 | Ombygget 1949 af Cvk Ar fra ID 24334. Hjemsted Vejle. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 259. |
Nr. 10 | Lauenstein | 1856 | Ombygget 1915 af Cvk Ar fra IB 4014. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 15. Overbanemesterstrækning, senere 21. Overbanemesterstrækning, 1934 til: "5. Bygningsstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Trykluftledning fra 1946. Udrangeret 1953. |
Nr. 11 | Lauenstein | 1856 | Ombygget 1915 af Cvk Ar fra IB 4015. Indrettet til bevægeligt værksted for baneafdelingen. Påmalet: 20. Overbanemesterstrækning, senere 26. Overbanemesterstrækning. Last 6 tons. Håndbremse. Trykluftledning fra 1946. Hjemsted Hjørring. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 261. |
Nr. 12 | SJS | 1858 | Ombygget 1916 af Cvk Ar fra IC 4032. "17. Overbanemesterstrækning, senere 21. Overbanemesterstrækning", 1934 til: "5. Bygningsstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1938. |
Nr. 12 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1938 fra CE 1340. Skruebremse. "5. Bygningsstrækning, Århus H.". Udrangeret 1955. |
Nr. 12 | Scandia | 1905 | Ombygget 1955 af Cvk Ar fra CÆP 4598. Hjemsted Århus. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 262. |
Nr. 13 | Breslau | 1882 | Ombygget 1926. 9,6 tons. Håndbremse. "24. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Randers. Udrangeret 1939. |
Nr. 13 | Breslau | 1882 | Ombygget 1939 fra Ambulancevogn 19. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 263. |
Nr. 13 | Lauenstein | 1857 | Ombygget 1919 af Cvk Ar fra IC 4031. "24. Overbanemesterstrækning". Last 6 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1926. |
Nr. 14 | Scandia | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra HB 2374. Tara senere 6,7 tons. Last 6 tons. Håndbremse. "16. Overbanemesterstrækning". Udrangeret 1947. |
Nr. 14 | Scandia | 1898 | Ombygget 1949 fra Bremsevogn 11. Trykluftledning. Skruebremse (fjernet 1949). Håndbremse fra 1949. Udrangeret 1957. |
Nr. 15 | Scandia | 1873 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra HB 2367. Banetjenesten i Struer. Fra 1934 "30. Overbanemesterstrækning".Last 6 tons. Håndbremse. Udrangeret 1941. |
Nr. 15 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1938 af Cvk Ar fra CE 1342. Skruebremse. "30. Overbanemesterstrækning, Struer". Hjemsted Struer. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 265. |
Nr. 16 | Scandia | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra HB 2379. Tara senere 6,7 tons. Last 6 tons. Håndbremse. "11. Banesektion". Udrangeret 1949. |
Nr. 17 | Scandia | 1874 | Ombygget 1926 af Cvk Ar fra HB 2378. Tara senere 6,7 tons. Last 6 tons. Håndbremse. "14. Banesektion". Udrangeret 1949. |
Nr. 17 | Preetz | 1886 | Ombygget 1949 af Cvk Ar fra IC 24446. Hjemsted Brande fra 1950. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 267. |
Nr. 18 | Scandia | 1898 | Ombygget 1937 af Cvk Ar fra CA 559. Skruebremse. Trykluftbremse fra 1946. Hjemsted Aalborg. "6. Anlægsområde". "Indrettet til bevægeligt redskabs- og folkeskur for Banetjenesten". Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 268. |
Nr. 18 | SJS | 1879 | Ombygget 1929 af Cvk Ar fra IC 4229. "Fredericia Banegårdsanlæg". Last 10 tons. Håndbremse. Skydedør. Udrangeret 1935. |
Nr. 19 | Zypen | 1879 | Ombygget 1944 af Cvk Ar fra Hjælpevogn C 14. Hjemsted SL. Trykluftledning. Håndbremse. "35. Overbanemesterstrækning". Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 269. |
Nr. 19 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1930 af Cvk Kh fra HB 2437. "1. Anlægssektion". Last 6 tons. Skruebremse. Udrangeret 1940. |
Nr. 20 | Breslau | 1877 | Ombygget 1930 af Cvk Kh fra HC 2601. "1. Anlægssektion". Last 6 tons. Skruebremse. Udrangeret 1944. |
Nr. 20 | Scandia | 1898 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra HA 36897. Trykluftledning. Håndbremse. "46. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Vanløse. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 270. |
Nr. 21 | Scandia | 1876 | Ombygget 1931 af Cvk Ar fra HB 2536. "42. Overbanemesterstrækning". Last 6 tons. Hjemsted Sønderborg. Ombygget 1935: Skruebremse fjernet og håndbremse monteret. Beskadiget ved allieret luftangreb 16/5-42 i Sønderborg. Trykluftledning fra 1946. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 271. |
Nr. 22 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1931 af Cvk Kh fra HB 2466. "Anlægskolonnen, Frederiksberg Station". Hjemsted Frederiksberg. Last 6 tons. Skruebremse. Udrangeret 1957. Vognkasse opsat som skur for 5. anlægsområde i Nyborg. |
Nr. 23 | Scandia | 1876 | Ombygget 1932 af Cvk Ar fra HB 2527. Skruebremse fjernet og håndbremse monteret 1936. "41. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Rq. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 273. |
Nr. 24 | Breslau | 1886 | Ombygget 1933 af Cvk Kh fra CA 157. Indrettet til bevægeligt redskabs- og folkeskur for Banetjenesten. "3. Anlægsområde". Håndbremse. Udrangeret 1944. |
Nr. 24 | Lauenstein | 1870 | Ombygget 1947 af Cvk Kh fra HA 36881. Trykluftledning. Håndbremse. "3. Bygningsstrækning". Hjemsted Helsingør. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 274. |
Nr. 25 | Lauenstein | 1864 | Ombygget 1933 fra CA. Indrettet til bevægeligt redskabs- og folkeskur for Banetjenesten. "5. Anlægsområde", senere "17. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Fredericia. Trykluftledning. Håndbremse. Udrangeret 1946/58. |
Nr. 26 | Wagenbau | 1874 | Ombygget 1933 fra CA 197. Håndbremse. "6. Anlægsområde". Udrangeret 1954. |
Nr. 27 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1933 af Cvk Ar fra HB 2525 med enkelte vinduer i stedet for lemme. Skruebremse. "37. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Nyborg fra 1954. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 277. |
Nr. 28 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1933 af Cvk Ar fra HB 2504 med enkelte vinduer i stedet for lemme. Skruebremse. "2. Anlægsområde". Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 278. |
Nr. 29 | Breslau | 1877 | Ombygget 1934 af Cvk Ar fra HC 2615 næsten uden ændringer. Trykluftledning fra 1942. Skruebremse (fjernet 1954). "5. Anlægsområde" 1934, senere "37. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Herning. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 279. |
Nr. 30 | Scandia | 1885 | Ombygget 1936 af Cvk Ar fra CB 1160. Skruebremse. "6. Anlægsområde". Udrangeret 1952. |
Nr. 31 | Breslau | 1884 | Ombygget 1937 af Cvk Ar fra ID 4350. Håndbremse. Last 12,5 tons. Trykluftbremse fra 1946. "6. Anlægsområde, Oddesund N.". Udrangeret 1958. |
Nr. 32 | Strømmen | 1897 | Ombygget 1937 af Cvk Kh fra CE 1341. Indrettet til bevægeligt værksted for banetjenesten. Telegrafmester for køreledningstjenesten. Ombygget 1938 til Tårnvogn 2. |
Nr. 32 | Scandia | 1897 | Ombygget sep. 1946 fra HA 36944. Trykluftledning. Håndbremse. "5. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Frederiksberg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 282. |
Nr. 33 | Strømmen | 1896 | Ombygget 1937 af Cvk Kh fra CE 1335. Indrettet til bevægeligt værksted for banetjenesten. Telegrafmester for køreledningstjenesten. Ombygget 1938 til Tårnvogn 3. |
Nr. 33 | Scandia | 1885 | Ombygget jan. 1947 fra HA 36887. Trykluftledning. Håndbremse. "2. Bygningsstrækning". Hjemsted Gb. Indgået 12/7-55 til Cvk Kh i dårlig stand. Udrangeret 1956. |
Nr. 34 | Scandia | 1893 | Ombygget 1938 af Cvk Ar fra CE 1325. Skruebremse. Trykluftledning fra 1946. "34. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Skjern. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 284. |
Nr. 35 | Scandia | 1876 | Ombygget 1940 af Cvk Kh fra HB 2538 med enkelte vinduer i stedet for lemme. Skruebremse. "9. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Køge. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 285. |
Nr. 36 | Scandia | 1898 | Ombygget 1947 af Cvk Kh fra HA 36892. Trykluftledning. Håndbremse. "3. Bygningsstrækning". Hjemsted Hillerød. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 286. |
Nr. 37 | Scandia | 1899 | Ombygget 1947 af vk Nyborg fra HA 36877. Trykluftledning. Håndbremse. "16. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Tp. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 287. |
Nr. 38 | Breslau | 1917 | Ombygget 1953 af Cvk Ar fra Ambulancevogn 17. Hjemsted Århus. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 288. |
Nr. 39 | Scandia | 1924 | Ombygget 1956 af Cvk Kh fra CY 4647. Hjemsted Gb. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 289. |
Nr. 40 | Wagenbau | 1876 | Ombygget 1946 af Cvk Ar fra HA 36988. Trykluftledning. Håndbremse. "28. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Langå. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 290. |
Nr. 41 | Scandia | 1905 | Ombygget 1954 af Cvk Kh fra CÆP 4599. Hjemsted Holbæk. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 291. Ejes af NSJV. |
Nr. 42 | SFJ | 1915 | Ombygget 1956 fra Værkstedsvogn for Vops 3. Hjemsted Gb. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 292. |
Nr. 42 | SFJ | 1915 | Ombygget 1951 fra HA 36832. Hjemsted Gb. Udrangeret 1956? |
Nr. 44 | Wagenbau | 1875 | Ombygget 1947 af Cvk Ar fra HB 22508 med vinduer i stedet for lemme. Trykluftledning. Håndbremse. "44. Overbanemesterstrækning". Hjemsted Tønder. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 294. |
Nr. 46 | Scandia | 1922 | Ombygget 1948 af Cvk Kh fra KSB Cc 50. Hjemsted Vanløse. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 296. |
Nr. 47 | Scandia | 1922 | Ombygget 1949 af Cvk Kh fra KSB C 55. 8. Overbanemesterstrækning. Hjemsted Ringsted. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 297. |
Nr. 48 | Scandia | 1922 | Ombygget 1949 af Cvk Kh fra KSB C 60. 11. Overbanemesterstrækning. Hjemsted Nykøbing Fl. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 298. |
Nr. 49 | Scandia | 1907 | Ombygget 1949 af Cvk Kh fra KSB C 45. 10. Overbanemesterstrækning. Hjemsted Vordingborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 299. |
Nr. 50 | Scandia | 1907 | Ombygget 1949 af Cvk Kh fra KSB C 30. 14. Overbanemesterstrækning. Hjemsted Slagelse. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 300. |
Nr. 51 | Scandia | 1887 | Overtaget 1949 fra SFJ Bygningsvogn 2. Hjemsted Odense. Udrangeret 13/8-53. |
Nr. 52 | Scandia | 1888 | Overtaget 1949 fra SFJ Bygningsvogn 1. Hjemsted Odense Syd. Udrangeret 1956. |
Nr. 53 | Hamburg | 1876 | Ombygget 1950 af Cvk Ar fra SFJ B 25. Hjemsted Odense. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 303. |
Nr. 54 | Hamburg | 1876 | Ombygget 1950 af Cvk Ar fra SFJ Aa 3. Hjemsted Aalestrup. Ejes af SFVJ. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 304. |
Nr. 55 | Breslau | 1884 | Ombygget 1950 af vk Nyborg fra ID 24379. Hjemsted Svendborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 305. |
Nr. 56 | Scandia | 1899 | Ombygget 1950 af Cvk Ar fra HA 36802. Ex. SFJ J 130. Hjemsted Gi. Ombygget 1954. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 306. |
Nr. 57 | Skabo | 1886 | Ombygget 1955 af Cvk Ar fra Ambulancevogn 8. Hjemsted Ringkøbing. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 307. |
Nr. 98 | Breslau | 1879 | Ombygget 1939 fra Hjælpevogn 15. Ombygget 1942 til Tårnvogn 4. |
Nr. 99 | Scandia | 1888 | Ombygget 1938 fra CHA 637. Vakuumbremse. Skruebremse. "Kun til brug i filialværkstedet i Mølleengen". Udrangeret 1952. |
Nr. 100 | Scandia | 1897 | Ombygget 1938 fra CB 1235. Udrangeret 1939. |
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Jernbanebøger
Der kommer tog. Pris 270 kr.
Læs mere