DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Toilet. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 4606,44-50: 46 pladser. Lavtryksvarmeapparater. Toilet.

Bygget af Scandia 1924. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog nord for Holte. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Bygningsvogn 39.

Oml. 1941 fra: DSB CQ 10647.
Længde:
13,07 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
17,3 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
38
Antal:
52 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak