SJS - Det Sjællandske Jernbaneselskab

SJS Lc. Tekniske oplysninger, tegninger, fotos osv.

SJS litra Lc (I)
(Retur til SJS oversigt)
Gittervogn. Vogne med Kasser af Gitterværk, bestemte til Transport af smaae Kreaturer. Kasserne ere deelte ved en Vertical Skillevæg i tvende Afdeleinger, hvoraf den mindste indtager hele Vognens Høide.
Indvendig Længde af den mindre Afdeling 4´ 4½".
Indvendig Længde af den største Afdeling 9´ 5".
Indvendig bredde af Kassen 7´ 10".
Vognene ere indrettede saaledes, at Kasserne kunne tages af Undervognene og erstattes ved løse 2´ høje Fjælde, hvorefter de tjene til almindelig godstransport og have hver en Bæreevne af 90 Centner, altsaa samlet Bæreevne af de 8 Stkr. Vogne 720 Centner. Indrettede som almindelige Godsvogne have disse Vogne et laderum af: Indvendig Længde 14´ 4". Indvendig Bredde 7´ 10". Indvendig Høide 2´. Last 6 tons.

Længde:
6,05 m.
Akselafstand:
3,05 m.
Taravægt:
 
Antal:
8 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
SJS 1793Lc 1793Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 551. Solgt 1883 til Krigsministeriet.
SJS 1794Lc 1794Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 552. 1882 til Grusvogn 2.
SJS 1795Lc 1795Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 553. Udr. 1882. Oph. 1882.
SJS 1796Lc 1796Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 554. 1882 til Grusvogn 9.
SJS 1797Lc 1797Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 555. 1882 til Grusvogn 10.
SJS 1798Lc 1798Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 556. Solgt 1883 til Krigsministeriet.
SJS 1799Lc 1799Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 557. 1882 til Grusvogn 13.
SJS 1800Lc 1800Lauenstein1856Omlitreret 1877 fra SJS Ha 558. Udr. 1882. Oph. 1882.
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak