DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller system Weilbach & Cohn. Toilet. Togførerkupé.

Bygget af Scandia 1911. Ombygget 1947 af Cvk Kh fra CM 2230 med bogier fra CSM 3054. I drift 13/12-47. Udrangeret 5/5-72.

Længde:
17,81 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
30,8 tons
Bogietapafs.:
11,6 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
74
Antal:
144 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak