DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CU 4212
(Retur til oversigt)Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.
Bygget af Scandia 1916. Ombygget 1955 fra CUK 4212. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 33". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4277.
Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
69 stk.
Signalposten
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet