DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Toilet. Lille varmekedel. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.

Bygget af Scandia 1916. Omlitreret 1941 fra DSB CD 11212. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4212.

Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
32
Antal:
52 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak