Dalgas lok


Dalgas lok


Dalgas lok blev bygget af Orenstein i 1913. Byggenummer 6284.
750 mm B-koblet damplokomotiv leveret til Jürgen Brandt, Rendsburg for Østergaard & Dalgas, Apenrade. Heusinger styring. Kedeltryk 12 atm. Nr 10.
1914: Ukendt arbejde formentlig mergelkørsel ved Löwenstedtfeld.
1915-17: Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1917: Ukendt arbejde i Remagen for Jürgen Brandt.
1921-23: Anlæg af Innwerke for Bayeriche Aluminiums AG for Jürgen Brandt.
1925: Ukendt arbejde ved Neufeld for Jürgen Brandt.
1928: Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1930-33: Mergelkørsel fra Thyrstrup Mergelleje for Thyrstrup og Omegens Mergelselskab først for Østergård & Dalgas senere for Carl Nielsen.
1934: Anlæg af Storstrømsbroen ved Vordingborg for Carl Nielsen.
1936-40: Anlæg af jernbanebro ved Abkær på cementvejvejen Branderup-Marstrup Carl Nielsen.
1940-42: Overjords- og brunkulskørsel i Statens leje181 a, Ahler Brunkulsleje i Troldhede for Carl Nielsen.
1942-46: Overjords- og brunkulskørsel i leje181 c, Statens gamle Leje i Troldhede for Carl Nielsen.
1944: Søby Kullejer for Carl Nielsen.
1946-49: Vejanlæg ved Åhave og Langenæs i Århus for Carl Nielsen.
Link til Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz, Tyskland

Dalgas lok
Dalgas lok
Dalgas lok
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak