Lokomotivfabrikker
De to tyskere Benno Orenstein og Arthur Koppel grundlagde den 1. april 1876 virksomheden Orenstein & Koppel OHG. Virksomheden, der fik til huse i Berlin-Schlachtensee, slog hurtigt sit navn fast indenfor produktion af materiel og andet udstyr til tyske smalspors- og industribaner. Virksomheden byggede i de første år blandt andet tipvogne, jernbanespor og sporskifter, men selve produktionen af damplokomotiver foregik ikke på virksomheden i Berlin. I stedet sendte fabrikken i de første år bestillingerne på damplokomotiver videre til underleverandører – herunder den tyske lokomotivproducent Jung.
Virksomheden splittes op i to
Af uvisse årsager besluttede de to grundlæggere af Orenstein & Koppel omkring 1885, at opsplitte virksomheden i to dele. Det blev således aftalt, at Benno Orenstein videreførte det oprindelige firma Orenstein & Koppel og satsede på produktionen til det indenlandske – altså tyske – marked. Arthur Koppel derimod satsede på det oversøiske marked med udgangspunkt i sit nye firma Arthur Koppel.
Arthur Koppel købte derfor i 1905-06 et større landområde ved Beaver River i den amerikanske stat Pennsylvania. På grunden blev opført et industrianlæg, hvor der byggedes jernbanemateriel. I løbet af få år havde fabrikken fået etableret salgskontorer i flere større amerikanske byer. Imidlertid døde Arthur Koppel i 1908, hvilket medførte at de to virksomheder Orenstein & Koppel og Arthur Koppel fusionerede. Produktionen i USA fortsatte helt frem til 1917, hvor den amerikanske regering besluttede at indtræde i 1. verdenskrig på engelsk-russisk-fransk side. Det bevirkede at al fjendtlig ejendom blev beslaglagt, herunder altså også tysk ejendom. Derfor blev den amerikanske afdeling af Orenstein & Koppel overtaget af amerikanske interesser, ligesom flere af den amerikanske afdelings ledere af tysk oprindelse blev interneret.
Werk-Nowawes i Berlin (indtil 1938)
Som nævnt byggede virksomheden Orenstein & Koppel i de første år ikke selv lokomotiver, men den strategi skiftede fabrikken ud i 1892, idet man begyndte at producere entreprenørlokomotiver under firmabetegnelsen Märkische Lokomotivfabrik. Märkische Lokomotivfabrik, der var en selvstændig underafdeling, blev i 1890erne indlemmet i Orenstein & Koppel, men opererede i nogle år herefter stadig under det tidligere firmanavn. Den store efterspørgsel på Orenstein & Koppels produkter betød samtidig, at værkstederne i Berlin-Schlachtensse udbyggedes i årene 1892-93, ligesom man i nærheden af banegården Drewitz i Berlin opførte et helt nyt fabrikskompleks. Produktionen af lokomotiver i det nye fabrikskompleks ved Drewitz startedes op den 1. april 1899 under firmanavnet Aktiegesellschaft für Feld- & Kleinbahnen-Bedarf, vormals Orenstein & Koppel. Fabriksanlægget fik i 1907 navnet Werk Nowawes. I årene lige før århundredeskiftet begyndte Orenstein & Koppel ligeledes at bygge materiel til normalsporede jernbaner, ligesom der i værkstederne blev bygget såvel damp- som elektriske lokomotiver. Orenstein & Koppel var en meget alsidig virksomhed, idet man også fabrikerede signalanlæg og spormateriel. I 1902 startede man desuden på produktionen af entreprenørmateriel – herunder gravemaskiner. I kommende år blev omsætningen af gravemaskiner en af virksomhedens helt store succeser.
I 1900-tallets første årtier havde Orenstein & Koppel stor succes. Således kunne lokomotiv nummer 10.000 rulle ud fra virksomheden i 1924. I løbet af årene fandt virksomhedens produkter frem til såvel det tyske som udenlandske marked. I udlandet kunne man således finde Orenstein & Koppel-maskiner i blandt andet Frankrig, Schweiz, Portugal og Storbritannien. Men virksomheden fik også en fod indenfor på det danske marked, idet Gribskovbanen og Kagerup-Helsinge Banen i 1896 og 1899 fik leveret i alt fire damplokomotiver. Også Vemb-Lemvig Jernbane fik i årene op til århundredeskiftet leveret lokomotiver fra Orenstein & Koppel. Bygningen af disse lokomotiver skete i nogle meget omskiftelige år for den berlinske virksomhed, hvor produktionsresultatet ikke altid var i top. Maskinerne til Lemvigbanen var således dårligt håndværk, og efter leveringen måtte flere fejl udbedres. Udover leveringerne til de danske privatbaner, så lykkedes det også virksomheden at afsætte lokomotiver til danske entreprenører og andre private selskaber herunder Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker, Sukkerfabrikken Vestsjælland og Det danske Hedeselskab.
Også i Sønderjylland – der indtil 1920 var en del af Tyskland – kom der til at køre Orenstein & Koppel-maskiner, idet Kleinbahn des Kreises Hadersleben (Haderslev Amts Jernbaner) og Kleinbahn des Kreises Apenrade (Aabenraas Amts Jernbaner) i år 1900 anskaffede seks smalsporede damplokomotiver. Størsteparten af disse lokomotiver kørte endnu på banerne til midt i 1920erne. Lidt længere sydpå – på Als – anskaffede Alsener Kreisbahn (Amtsbanerne paa Als) to damplokomotiver fra Orenstein & Koppel i 1913. Et af disse lokomotiver var i drift helt op til afviklingen af de smalsporede alsiske jernbaner i 1933.
Hos Deutsche Reichsbahn (DRG) anskaffede man også lokomotiver hos Orenstein & Koppel. Således leverede fabrikken flere maskiner af typerne Baureihe 44 og 50 til De tyske Rigsbaner, ligesom virksomheden var med til at udvikle og bygge S-tog til den berlinske nærtrafik.
Werk-Nordhausen – en filial (1912-42)
Gennem årene overtog Orenstein & Koppel flere konkurrerende virksomheder. Den 8. juni 1912 overtog man således Maschinenfabrik Montania AG vorm. Gerlach & König – eller Werk-Montania, som fabrikken også benævntes. Efter overtagelsen skiftede virksomheden navn til Orenstein & Koppel, Arthur Koppel, Maschinenfabrik Montania, Nordhausen, men i 1916 måtte der et nyt navnskifte til. Det viste sig nemlig, at en virksomhed i Hamborg havde patent på navnet Montania, og derfor skiftede fabrikken i Nordhausen navn til Orenstein & Koppel AG – Nordhausen.
Som følge af 1. verdenskrigs afslutning skete en række mærkbare ændringer for Werk-Nordhausen blandt andet som følge af et vigende eksportmarked. Det betød blandt andet at virksomheden i slutningen af 1925 måtte indstille produktionen i tre måneder. Imidlertid lykkedes det virksomheden at afsætte flere diesellokomotiver i løbet af 1920-30erne. Først i januar 1942 blev det sidste lokomotiv – som følge af krigen – afleveret fra Werk-Nordhausen; maskinen havde byggenummer 9.371. I samme ombæring blev 421 lokomotiver, der på dette tidspunkt var under bygning på Werk-Nordhausen, overflyttet til Prag for færdigbygning. Efter krigens ophør blev produktionen på Werk-Nordhausen ikke genoptaget.
I 1930 havde Orenstein & Koppel tillige overtaget aktiemajoriteten i Dessauer & Gothaer Waggonfabrik. Orenstein & Koppel havde derfor mange filialer spredt rundt i Tyskland.
Werk-Babelsberg (1938-45)
I 1938 skiftede Werk-Nowawes navn til Werk-Babelsberg, da området hvor fabrikskomplekset var placeret skiftede navn til Babelsberg. I begyndelsen af 1930erne var den nazistiske fører Adolf Hitler kommet til magten i Tyskland. En af følgerne af dette magtskifte var, at al jødisk ejendom blev konfiskeret og da Orenstein & Koppel var jødisk ejet blev virksomheden nationaliseret og omdannet til en statsejet virksomhed. Den 1. april 1940 skiftede virksomheden – for at fuldføre omdannelsen til en statsejet virksomhed – navn til Maschinenbau und Bahnbedarfs AG MBA, vormals Orenstein & Koppel. I 1941 blev navnet Orenstein & Koppel fjernet fra firmanavnet og virksomheden kom herefter til at hedde MBA. Utroligt nok overlevede fabriksanlægget de allieredes luftangreb på Berlin under 2. verdenskrig, men efter Sovjetunionens indtagelse af Berlin blev dele af fabriksanlægget demonteret og sendt øst på. Kun administrationsbygningen var blevet ødelagt under krigen, som følge af en brand.
I Østtyskland – LOWA Lokomotivbau Karl Marx
Produktionen i Babelsberg blev hurtigt genoptaget efter afslutningen af verdenskrigen. Således blev produktionen af lokomotivkedler allerede startet op i 1946 og den 30. april 1947 rullede det første lokomotiv ud af værkstedshallerne siden afslutningen af krigen. Imidlertid var virksomheden endt i den sovjetiske besættelseszone, hvilket betød at fabrikken den 18. marts 1948 blev omdannet til et folkeejet selskab under navnet LOWA Lokomotivbau Karl Marx – eller LKM som virksomheden også kom til at hedde. Arbejdet i Babelsberg blev koncentreret om bygning af damp- og diesellokomotiver helt frem til fabrikkens lukning i 1976.
I Vesttyskland - Werk Dortmund-Dorstfeld
Selvom hovedfabrikken i Babelsberg blev overtaget af staten og under Den kolde Krig endte på den kommunistiske side af jerntæppet, så overlevede navnet Orenstein & Koppel i Vesttyskland. Allerede i 1949 havde resterne af Orenstein & Koppel i Vesttyskland genoptaget produktionen og virksomheden blev yderligere styrket da man i 1950 fusionerede med Lübecker Maschinenbau AG LMAG. Efter fusionen fik det nye firma navnet Orenstein-Koppel und Lübecker Maschinenbau AG. Fra 1950 genoptog man produktionen af lokomotiver i Dortmund-Dorstfeld. Først i 1981 sluttede produktionen af lokomotiver. Alt i alt nåede Orenstein & Koppel – under skiftende navne mv. – at bygge over 33.000 lokomotiver indtil produktionen afsluttedes i begyndelsen af 1980erne.
Orenstein & Koppel – som virksomheden nu igen hedder – har i dag udelukkende helliget sig produktionen af diverse gravemaskiner. Et produkt som virksomheden startede med at producere allerede i 1902 og som man gennem årene har videreudviklet. Orenstein & Koppel er i dag en velrenommeret virksomhed indenfor produktionen af entreprenørredskaber.
(LC)
Virksomheden splittes op i to
Af uvisse årsager besluttede de to grundlæggere af Orenstein & Koppel omkring 1885, at opsplitte virksomheden i to dele. Det blev således aftalt, at Benno Orenstein videreførte det oprindelige firma Orenstein & Koppel og satsede på produktionen til det indenlandske – altså tyske – marked. Arthur Koppel derimod satsede på det oversøiske marked med udgangspunkt i sit nye firma Arthur Koppel.
Arthur Koppel købte derfor i 1905-06 et større landområde ved Beaver River i den amerikanske stat Pennsylvania. På grunden blev opført et industrianlæg, hvor der byggedes jernbanemateriel. I løbet af få år havde fabrikken fået etableret salgskontorer i flere større amerikanske byer. Imidlertid døde Arthur Koppel i 1908, hvilket medførte at de to virksomheder Orenstein & Koppel og Arthur Koppel fusionerede. Produktionen i USA fortsatte helt frem til 1917, hvor den amerikanske regering besluttede at indtræde i 1. verdenskrig på engelsk-russisk-fransk side. Det bevirkede at al fjendtlig ejendom blev beslaglagt, herunder altså også tysk ejendom. Derfor blev den amerikanske afdeling af Orenstein & Koppel overtaget af amerikanske interesser, ligesom flere af den amerikanske afdelings ledere af tysk oprindelse blev interneret.
Werk-Nowawes i Berlin (indtil 1938)
Som nævnt byggede virksomheden Orenstein & Koppel i de første år ikke selv lokomotiver, men den strategi skiftede fabrikken ud i 1892, idet man begyndte at producere entreprenørlokomotiver under firmabetegnelsen Märkische Lokomotivfabrik. Märkische Lokomotivfabrik, der var en selvstændig underafdeling, blev i 1890erne indlemmet i Orenstein & Koppel, men opererede i nogle år herefter stadig under det tidligere firmanavn. Den store efterspørgsel på Orenstein & Koppels produkter betød samtidig, at værkstederne i Berlin-Schlachtensse udbyggedes i årene 1892-93, ligesom man i nærheden af banegården Drewitz i Berlin opførte et helt nyt fabrikskompleks. Produktionen af lokomotiver i det nye fabrikskompleks ved Drewitz startedes op den 1. april 1899 under firmanavnet Aktiegesellschaft für Feld- & Kleinbahnen-Bedarf, vormals Orenstein & Koppel. Fabriksanlægget fik i 1907 navnet Werk Nowawes. I årene lige før århundredeskiftet begyndte Orenstein & Koppel ligeledes at bygge materiel til normalsporede jernbaner, ligesom der i værkstederne blev bygget såvel damp- som elektriske lokomotiver. Orenstein & Koppel var en meget alsidig virksomhed, idet man også fabrikerede signalanlæg og spormateriel. I 1902 startede man desuden på produktionen af entreprenørmateriel – herunder gravemaskiner. I kommende år blev omsætningen af gravemaskiner en af virksomhedens helt store succeser.
I 1900-tallets første årtier havde Orenstein & Koppel stor succes. Således kunne lokomotiv nummer 10.000 rulle ud fra virksomheden i 1924. I løbet af årene fandt virksomhedens produkter frem til såvel det tyske som udenlandske marked. I udlandet kunne man således finde Orenstein & Koppel-maskiner i blandt andet Frankrig, Schweiz, Portugal og Storbritannien. Men virksomheden fik også en fod indenfor på det danske marked, idet Gribskovbanen og Kagerup-Helsinge Banen i 1896 og 1899 fik leveret i alt fire damplokomotiver. Også Vemb-Lemvig Jernbane fik i årene op til århundredeskiftet leveret lokomotiver fra Orenstein & Koppel. Bygningen af disse lokomotiver skete i nogle meget omskiftelige år for den berlinske virksomhed, hvor produktionsresultatet ikke altid var i top. Maskinerne til Lemvigbanen var således dårligt håndværk, og efter leveringen måtte flere fejl udbedres. Udover leveringerne til de danske privatbaner, så lykkedes det også virksomheden at afsætte lokomotiver til danske entreprenører og andre private selskaber herunder Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker, Sukkerfabrikken Vestsjælland og Det danske Hedeselskab.
Også i Sønderjylland – der indtil 1920 var en del af Tyskland – kom der til at køre Orenstein & Koppel-maskiner, idet Kleinbahn des Kreises Hadersleben (Haderslev Amts Jernbaner) og Kleinbahn des Kreises Apenrade (Aabenraas Amts Jernbaner) i år 1900 anskaffede seks smalsporede damplokomotiver. Størsteparten af disse lokomotiver kørte endnu på banerne til midt i 1920erne. Lidt længere sydpå – på Als – anskaffede Alsener Kreisbahn (Amtsbanerne paa Als) to damplokomotiver fra Orenstein & Koppel i 1913. Et af disse lokomotiver var i drift helt op til afviklingen af de smalsporede alsiske jernbaner i 1933.
Hos Deutsche Reichsbahn (DRG) anskaffede man også lokomotiver hos Orenstein & Koppel. Således leverede fabrikken flere maskiner af typerne Baureihe 44 og 50 til De tyske Rigsbaner, ligesom virksomheden var med til at udvikle og bygge S-tog til den berlinske nærtrafik.
Werk-Nordhausen – en filial (1912-42)
Gennem årene overtog Orenstein & Koppel flere konkurrerende virksomheder. Den 8. juni 1912 overtog man således Maschinenfabrik Montania AG vorm. Gerlach & König – eller Werk-Montania, som fabrikken også benævntes. Efter overtagelsen skiftede virksomheden navn til Orenstein & Koppel, Arthur Koppel, Maschinenfabrik Montania, Nordhausen, men i 1916 måtte der et nyt navnskifte til. Det viste sig nemlig, at en virksomhed i Hamborg havde patent på navnet Montania, og derfor skiftede fabrikken i Nordhausen navn til Orenstein & Koppel AG – Nordhausen.
Som følge af 1. verdenskrigs afslutning skete en række mærkbare ændringer for Werk-Nordhausen blandt andet som følge af et vigende eksportmarked. Det betød blandt andet at virksomheden i slutningen af 1925 måtte indstille produktionen i tre måneder. Imidlertid lykkedes det virksomheden at afsætte flere diesellokomotiver i løbet af 1920-30erne. Først i januar 1942 blev det sidste lokomotiv – som følge af krigen – afleveret fra Werk-Nordhausen; maskinen havde byggenummer 9.371. I samme ombæring blev 421 lokomotiver, der på dette tidspunkt var under bygning på Werk-Nordhausen, overflyttet til Prag for færdigbygning. Efter krigens ophør blev produktionen på Werk-Nordhausen ikke genoptaget.
I 1930 havde Orenstein & Koppel tillige overtaget aktiemajoriteten i Dessauer & Gothaer Waggonfabrik. Orenstein & Koppel havde derfor mange filialer spredt rundt i Tyskland.
Werk-Babelsberg (1938-45)
I 1938 skiftede Werk-Nowawes navn til Werk-Babelsberg, da området hvor fabrikskomplekset var placeret skiftede navn til Babelsberg. I begyndelsen af 1930erne var den nazistiske fører Adolf Hitler kommet til magten i Tyskland. En af følgerne af dette magtskifte var, at al jødisk ejendom blev konfiskeret og da Orenstein & Koppel var jødisk ejet blev virksomheden nationaliseret og omdannet til en statsejet virksomhed. Den 1. april 1940 skiftede virksomheden – for at fuldføre omdannelsen til en statsejet virksomhed – navn til Maschinenbau und Bahnbedarfs AG MBA, vormals Orenstein & Koppel. I 1941 blev navnet Orenstein & Koppel fjernet fra firmanavnet og virksomheden kom herefter til at hedde MBA. Utroligt nok overlevede fabriksanlægget de allieredes luftangreb på Berlin under 2. verdenskrig, men efter Sovjetunionens indtagelse af Berlin blev dele af fabriksanlægget demonteret og sendt øst på. Kun administrationsbygningen var blevet ødelagt under krigen, som følge af en brand.
I Østtyskland – LOWA Lokomotivbau Karl Marx
Produktionen i Babelsberg blev hurtigt genoptaget efter afslutningen af verdenskrigen. Således blev produktionen af lokomotivkedler allerede startet op i 1946 og den 30. april 1947 rullede det første lokomotiv ud af værkstedshallerne siden afslutningen af krigen. Imidlertid var virksomheden endt i den sovjetiske besættelseszone, hvilket betød at fabrikken den 18. marts 1948 blev omdannet til et folkeejet selskab under navnet LOWA Lokomotivbau Karl Marx – eller LKM som virksomheden også kom til at hedde. Arbejdet i Babelsberg blev koncentreret om bygning af damp- og diesellokomotiver helt frem til fabrikkens lukning i 1976.
I Vesttyskland - Werk Dortmund-Dorstfeld
Selvom hovedfabrikken i Babelsberg blev overtaget af staten og under Den kolde Krig endte på den kommunistiske side af jerntæppet, så overlevede navnet Orenstein & Koppel i Vesttyskland. Allerede i 1949 havde resterne af Orenstein & Koppel i Vesttyskland genoptaget produktionen og virksomheden blev yderligere styrket da man i 1950 fusionerede med Lübecker Maschinenbau AG LMAG. Efter fusionen fik det nye firma navnet Orenstein-Koppel und Lübecker Maschinenbau AG. Fra 1950 genoptog man produktionen af lokomotiver i Dortmund-Dorstfeld. Først i 1981 sluttede produktionen af lokomotiver. Alt i alt nåede Orenstein & Koppel – under skiftende navne mv. – at bygge over 33.000 lokomotiver indtil produktionen afsluttedes i begyndelsen af 1980erne.
Orenstein & Koppel – som virksomheden nu igen hedder – har i dag udelukkende helliget sig produktionen af diverse gravemaskiner. Et produkt som virksomheden startede med at producere allerede i 1902 og som man gennem årene har videreudviklet. Orenstein & Koppel er i dag en velrenommeret virksomhed indenfor produktionen af entreprenørredskaber.
(LC)
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet