Lokomotivfabrikker
En af følgerne af den nationalsocialistiske magtovertagelse i Tyskland i 1933 var, at al jødisk ejendom i løbet af 1930erne blev inddraget af den tyske stat. Denne inddragelse gjaldt såvel store som mindre virksomheder, herunder også den ansete tyske lokomotivproducent Orenstein & Koppel. Virksomheden Orenstein & Koppel, som var placeret i Berlin, havde i årtier været jødisk ejet. Efter nationaliseringen fortsatte virksomheden nogle år under den gamle betegnelse Orenstein & Koppel, men pr. 1. april 1940 skiftede fabrikken navn til Maschinenbau und Bahnbedarf AG MBA, vormals Orenstein & Koppel. Et lille års tid senere forsvandt navnet Orenstein & Koppel helt ud af virksomhedens navn, og i de sidste krigsår opererede man under navnet Maschinenbau und Bahnbedarf AG MBA. Utroligt nok overlevede fabriksanlægget de mange allierede bombeangreb og kom uskadt gennem krigsårene. Imidlertid udbrød der i 1943 brand i administrationsbygningen og efter de allieredes sejr i foråret 1945 kom virksomheden til at høre under den sovjetiske besættelseszone. Det medførte at en del af fabrikskomplekset blev demonteret og transporteret til Sovjetunionen, som erstatning for de tab Sovjetunionen havde haft som følge af krigen.
Lokomotivfabrikken i Babelsberg leverede i krigsårene blandt andet rangertraktorer og -lokomotiver til Organisation Todts arbejde i Rusland, krigsmarinens værft i Kiel, IG Farbenindustrie i Ludwigshafen, Junkers flyvemaskinefabrik i Dessau og De tyske Rigsbaner. I Danmark findes en enkelt MBA-rangertraktor bevaret ved Syd Fyenske Veteranjernbane i Fåborg. Det drejer sig om den senere DSB traktor 3, der efter 2. verdenskrigs afslutning var blevet efterladt af værnemagten på flyvepladsen i Aalborg. Traktoren, der var bygget i 1938, var oprindeligt leveret til storentreprenøren Sager & Woerner i München.
Den 18. marts 1948 blev virksomheden omdannet til et såkaldt folkeejet selskab under navnet LOWA Lokomotivbau Karl Marx. Først i 1976 blev produktionen af damp- og diesellokomotiver indstillet.
(LC)
Lokomotivfabrikken i Babelsberg leverede i krigsårene blandt andet rangertraktorer og -lokomotiver til Organisation Todts arbejde i Rusland, krigsmarinens værft i Kiel, IG Farbenindustrie i Ludwigshafen, Junkers flyvemaskinefabrik i Dessau og De tyske Rigsbaner. I Danmark findes en enkelt MBA-rangertraktor bevaret ved Syd Fyenske Veteranjernbane i Fåborg. Det drejer sig om den senere DSB traktor 3, der efter 2. verdenskrigs afslutning var blevet efterladt af værnemagten på flyvepladsen i Aalborg. Traktoren, der var bygget i 1938, var oprindeligt leveret til storentreprenøren Sager & Woerner i München.
Den 18. marts 1948 blev virksomheden omdannet til et såkaldt folkeejet selskab under navnet LOWA Lokomotivbau Karl Marx. Først i 1976 blev produktionen af damp- og diesellokomotiver indstillet.
(LC)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
13584 | 1944 | Zucker lok | |
13806 | 1943 | NSB 63a 4755 | |
13880 | 1943 | NSB 63a 4837 | |
13881 | 1943 | NSB 63a 4838 | |
13883 | 1943 | NSB 63a 4830 | |
13894 | 1943 | NSB 63a 4839 | |
13896 | 1943 | NSB 63a 4831 | |
13897 | 1943 | NSB 63a 4832 | |
13898 | 1943 | NSB 63a 4833 | |
13907 | 1943 | NSB 63a 4834 | |
13913 | 1943 | NSB 63a 4835 | |
13920 | 1943 | NSB 63a 4836 | |
13999 | 1943 | NSB 63a 4929 | |
14127 | 1944 | NSB 63a 3832 | |
14175 | 1944 | NSB 63a 5032 | |
14256 | 1944 | NSB 63a 5081 | |
14317 | 1944 | NSB 63a 5113 | |
14320 | 1944 | NSB 63a 5116 | |
21244 | 1941 | Kiel lok | |
21372 | 1941 | NSB Skd 212.62 | |
21373 | 1941 | NSB Skd 212.63 |
Jernbanen.dk forum
Ingeniøren
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet