NSB 21a 146
NSB 21a 146 blev bygget af Hamar i 1909. Byggenummer 38.
1C-T3-koblet damplokomotiv til Kongsvinger-Flisenbanen (NSB). Længde 14,4 m. Tjenestevægt 58,9 tons. Vand 7,7 tons. Kul 3 tons. 60 km/t. Ombygget 1924 til type 21d (Tjenestevægt 61,9 tons). Ombygget 1928 til type 21e (Tjenestevægt 62,5 tons). Drammen distrikt 1933. Kristiansand distrikt 1935 og 1938. Udrangeret 1961.
Link til Hamar Jernstøberi, Hamar, Norge
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere