DSB lyntog og togsæt


2 stk. 6-cyl. Daimler-Benz dieselmotor. Hydromekanisk Voiht gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2 m. 40 pladser + 8 klapsæder i flexrum. Wc. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Renoveret 1997/98 af HFHJ i Hundested.

Bygget af Siemens Duewag, Tyskland i 1984. Byggenummer 87311.
Scandia byggenr: 30061. Leveret 8/10-84. Kørte 18/5-88 gennem stopbom i Snekkersten. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.

Effekt:
360 hk
Længde:
17,53 m.
Vægt:
27 tons
Hastighed:
80 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
 
DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906DSB ML 4906
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak