DSB lyntog og togsæt
DSB Regionaltog - Litra ML
Lille Nord er kælenavnet for strækningen mellem Hillerød og Helsingør, og navnet udspringer af, at strækningen en gang var en del af Nordbanen fra København over Hillerød til Helsingør.
Helt frem til begyndelsen af 80´erne blev driften varetaget af DSB´s den gang næsten 50 år gamle MO-vogne. På alle sidestrækninger i Jylland var MO-vognene fortrængt af de nye MR-tog men det var ikke hensigtsmæssigt at stationere et lille antal MR-tog i Nordsjælland, når alle værksedsfaciliteter lå i Jylland.
Løsningen blev et nyt togsæt litra ML, der var næsten identisk med privatbanernes Y-tog. Disse Y-tog kørte dagligt på både Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested-banen, og DSB´s tog kunne derfor serviceres på privatbanernes værksted i Hillerød. Samarbejdet med privatbanerne betød også, at man kunne låne materiel hos hinanden, når det var nødvendigt.
De første Y-tog blev leveret til danske privatbaner i 1965 og leverancerne fortsatte frem til 1983-84. I umiddelbar forlængelse af denne sidste leverance blev de 7 motorvogne (litra ML) og de 5 mellemvogne (litra FL) til DSB bygget. Vognkasserne er af stål og bygget hos Uerdingen (det senere Duewag), hvorefter de er transporteret til Scandia i Randers for færdigmontering.
Et togsæt er udstyret med to 6 cylindrede Daimler Benz dieselhydrauliske motorer med automatgear. Der er overgang mellem vognene, der kobles sammen via en centralkobling, og den normale oprangering er ML-FL-FL-ML. Der er i motorvognen flexrum med 8 klapsæder, der kan benyttes til bagage, cykler og barnevogne, og opvarmningen sker ved oliefyr. Alle togsæt blev i 1997-98 renoveret af HFHJ på værkstedet i Hundested med bl.a. nyt interiør i friske farver.
I 2001 overgik ejerskabet af Lille Nord banen mellem Hillerød og Snekkersten samt de 5 tidligere privatbaner i hovedstadsområdet til Hovedstadens Lokalbaner a/s (HL a/s). DSB S-tog a/s udfører kontraktkørsel på Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør og Lokalbanen a/s udfører kontraktkørsel på de øvrige 5 lokalbaner i hovedstadsområdet for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).
Alle togsæt blev hensat i Helsingør den 1. januar 2007, hvor Lokalbanen A/S fik leveret nye Lint-togsæt. I efteråret 2010 blev togene ophugget af Stena i Helsingør pånær et enkelt, der blev overdraget til Jernbanemuseet.
Helt frem til begyndelsen af 80´erne blev driften varetaget af DSB´s den gang næsten 50 år gamle MO-vogne. På alle sidestrækninger i Jylland var MO-vognene fortrængt af de nye MR-tog men det var ikke hensigtsmæssigt at stationere et lille antal MR-tog i Nordsjælland, når alle værksedsfaciliteter lå i Jylland.
Løsningen blev et nyt togsæt litra ML, der var næsten identisk med privatbanernes Y-tog. Disse Y-tog kørte dagligt på både Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested-banen, og DSB´s tog kunne derfor serviceres på privatbanernes værksted i Hillerød. Samarbejdet med privatbanerne betød også, at man kunne låne materiel hos hinanden, når det var nødvendigt.
De første Y-tog blev leveret til danske privatbaner i 1965 og leverancerne fortsatte frem til 1983-84. I umiddelbar forlængelse af denne sidste leverance blev de 7 motorvogne (litra ML) og de 5 mellemvogne (litra FL) til DSB bygget. Vognkasserne er af stål og bygget hos Uerdingen (det senere Duewag), hvorefter de er transporteret til Scandia i Randers for færdigmontering.
Et togsæt er udstyret med to 6 cylindrede Daimler Benz dieselhydrauliske motorer med automatgear. Der er overgang mellem vognene, der kobles sammen via en centralkobling, og den normale oprangering er ML-FL-FL-ML. Der er i motorvognen flexrum med 8 klapsæder, der kan benyttes til bagage, cykler og barnevogne, og opvarmningen sker ved oliefyr. Alle togsæt blev i 1997-98 renoveret af HFHJ på værkstedet i Hundested med bl.a. nyt interiør i friske farver.
I 2001 overgik ejerskabet af Lille Nord banen mellem Hillerød og Snekkersten samt de 5 tidligere privatbaner i hovedstadsområdet til Hovedstadens Lokalbaner a/s (HL a/s). DSB S-tog a/s udfører kontraktkørsel på Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør og Lokalbanen a/s udfører kontraktkørsel på de øvrige 5 lokalbaner i hovedstadsområdet for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).
Alle togsæt blev hensat i Helsingør den 1. januar 2007, hvor Lokalbanen A/S fik leveret nye Lint-togsæt. I efteråret 2010 blev togene ophugget af Stena i Helsingør pånær et enkelt, der blev overdraget til Jernbanemuseet.
DSB litra ML
DSB litra ML
Længde:
17,53 m.
Vægt:
27 tons
Effekt:
360 hk
Hastighed:
80 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
7 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ML 4901 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30056. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør. | |
ML 4902 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30057. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
ML 4903 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30058. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. | |
ML 4904 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30059. Leveret 17/9-84. Kørte 8/9-85 ind i stopbom i Hillerød. 1985 til reparation hos Scandia i Randers. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. | |
ML 4905 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30060. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør. | |
ML 4906 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30061. Leveret 8/10-84. Kørte 18/5-88 gennem stopbom i Snekkersten. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
ML 4907 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30062. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
DSB litra FL
DSB litra FL
Længde:
17,53 m.
Vægt:
18 tons
Effekt:
-
Hastighed:
80 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
64
Antal:
5 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FL 7901 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30051. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
FL 7902 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30052. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
FL 7903 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30053. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
FL 7904 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30054. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. | |
FL 7905 | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30055. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. |