Radier på normalspor i DK
Mindste kurveradius i hovedspor er normalt 190 meter, men normalt er radius langt større.
På havnespor går man ofte ned til 120 meter, og i sjældnere tilfælde mindre. F.eks. på Helsingør havn, hvor HHGB har kurver omkring 100 meter i radius. Det er altså på spor i drift i dag!
Tidligere sås mindre radier på især havnespor. I Horsens lå f.eks. et havnespor som tidligere har været omtalt her. Radius var (skønnet) omkring 50 meter, men også mindre radier har været anvendt. Østre gasværk benyttede 40 m radius på rampen og på enkelte sidespor helt ned til 25 meters radius! På stålvalseværket er der også særdeles skarpe kurver omkring 60-70 meter, som benyttes i daglig drift.Ser vi på materiellet, så kan en My´er passere en 90 meter kurve, mens de fleste større damplokomotiver skal bruge 120-180 meter.
Mindre f.eks. trekoblede damplokomotiver kan passere ca. 75 meter, og f.eks. GDS 11/HHB 4, der var bygget til skarpe havnekurver i Helsingør kunne passere en 40 meter kurve.
De fleste godsvogne af normaltyper, f.eks. toakslede og fireakslede boggievogne er bygget til at passere 50 meter kurver, og kan således komme ind på de fleste skarpe havnespor. Men der skal selvfølgelig tages forholdsregler i form af slækkede koblinger og foranstaltning mod puffere der ekser.
-----------
Hej.
Vi har jo et fint eksempel på lille en meget lille radius i en kurve ved HFHJ, ud-/indkørselen syd for Hillerød på den gamle, oprindelige strækning. Her måtte man køre med slækkede koblinger fra Hillerød (DSB) til Hillerød Lokalstation, hvor koblingerne blev strammet op til "normal" kørsel. Det var de så indtil toget kom retur og atter skulle køre på strækningen ind til Hillerød DSB-station. Igen måtte koblingerne slækkes.
Derfor var det en fordel for banen, at forlægge kørselen til en del af det aldrig benyttede Midtsjællandsbane-tracé, og som stadig benyttes.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=midtsjallandsbanen eller
http://evp.dk/index.php?page=hfhj---hillerod-frederiksvark-hundested-jernbane
.