Radier på normalspor i DK

af Anders D, 6/8 2013, 09:39 (4158 dage siden) @ Jaer

Mindste kurveradius i hovedspor er normalt 190 meter, men normalt er radius langt større.
På havnespor går man ofte ned til 120 meter, og i sjældnere tilfælde mindre. F.eks. på Helsingør havn, hvor HHGB har kurver omkring 100 meter i radius. Det er altså på spor i drift i dag!
Tidligere sås mindre radier på især havnespor. I Horsens lå f.eks. et havnespor som tidligere har været omtalt her. Radius var (skønnet) omkring 50 meter, men også mindre radier har været anvendt. Østre gasværk benyttede 40 m radius på rampen og på enkelte sidespor helt ned til 25 meters radius! På stålvalseværket er der også særdeles skarpe kurver omkring 60-70 meter, som benyttes i daglig drift.

Ser vi på materiellet, så kan en My´er passere en 90 meter kurve, mens de fleste større damplokomotiver skal bruge 120-180 meter.
Mindre f.eks. trekoblede damplokomotiver kan passere ca. 75 meter, og f.eks. GDS 11/HHB 4, der var bygget til skarpe havnekurver i Helsingør kunne passere en 40 meter kurve.
De fleste godsvogne af normaltyper, f.eks. toakslede og fireakslede boggievogne er bygget til at passere 50 meter kurver, og kan således komme ind på de fleste skarpe havnespor. Men der skal selvfølgelig tages forholdsregler i form af slækkede koblinger og foranstaltning mod puffere der ekser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak