FVJ - en anderledes havnebane [S], 3. del (11 fotos)
God aften påny,
Her fortsættes trøstigt vandreturen langs Flottans Varvs Järnväg, for som UTJ en gang udtrykte det: "Vi skal da ikke begrænse os. Gerne billeder fra hele Kalmarunionens område, plus Hertugdømmerne."
Efter således at have konstateret, at vi er på sporet, når vi den sælsomme bygning Amiralitetsklockstapeln, bygget af ukendt arkitekt o. 1699, formentlig under inspiration af det klassiske fyrtårn i Alexandria. Trods sin beliggenhed adskilt fra flådestationen skulle den angive tiden for arbejderne på Örlogsvarvet, og først fra 1909 blev den Amiralitetskyrkans klockstapel.
Blik mod syd: Amiralitetsparken, tunnellen under Klockstapeln, 19-06-2013 (nm).
Blik mod nord 1904: Amiralitetsklockstapeln med tunnel og kirkerne på Stortorget i baggrunden.
Sverges Tekniska Museet's flickr photostream.
Da træerne nu dækker - og i øvrigt vanskeliggør sammenligning med "før-billederne", tager vi en anden vinkel:
Amiralitetsparken, Klockstapeln, 19.06.2013 (nm).
..... og er kommet om på sydsiden:
Blik mod syd: "Amiralitetssletten" inden flådebasen, 19.06.2013 (nm).
Blik mod nord: Amiralitetsklokstapeln med sin tunnel, 19.06.2013 (nm).
"Amiralitetsförsamlingens Klockstapel 1941". Samlingsportalen - Bildnummer: Jvm.KBDB04972:
Det ses, at der er ilagt en tredie skinne for 1067 mm smalsporet, hvilket formentlig er sket omkring 1. verdenskrig. Efter ombygningen af Blekinge Kustbane 1957 til normalspor forsvandt skinnen igen.
En stor del af Amiralitetssletten er nu parkeringsplads for flådestationen, og vi kommer ikke længere end til Högvakten:
Blik mod syd: Högvakten, vagtbygningen ved flådestationen, 18.06.2013 (nm).
Her forsvinder sporet "inde bag hegnet", men begge sporvidder har kunnet ses på flådestationens og værftets område. Persontog har været ført til værftet, i perioder med arbejdere, og også i f.m. udstillinger, bl.a. Jubileumsutställningen på Amiralitetsslätten 1930.
Jernbaneforvaltningerne sørgede for transport til/fra hegnet, flåden selv indenfor, og det er lykkedes at finde et par eksempler på flådens jernbanetrækkraft:
"Örlogsvarvets lastbilpark och bilpersonal, jämte lok och lokpersonal, 1943". Sjöhistoriska Samlingar - Foto: I1246.
Der ses blandt bilerne en Bjurström lokomotor, som måske er denne: http://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=21&lokid=160 .
Værftet har desuden haft en Bjurström af Type 8 med 1067 mm sporvidde, f.nr. 249/1940. Nærmere savnes.
"Motorlok för varvsbanan leverat av Jönköpings Mek. Verkstad", 1946, Sjöhistoriska Samlingar - Foto: IV1052.
"Motorlok för varvsbanan leverat av Jönköpings Mek. Verkstad", 1946, Sjöhistoriska Samlingar - Foto: IV1053.
Lokomotoren er denne:
JMV F.nr. 107/1946 1067 mm, dm SV ML500A Karlskrona Örlogsvarv, 19?? s/s
..... altså smalsporet men med kobletøj for begge sporvidder.
Afslutningsvis et blik på værftets profil fra søsiden:
Mastekranen på orlogsværftet og Portalkran 14, 18.06.2013 (nm).
Interessante links om Varvsbanan:
http://www.emmabodabanan.se/flottansvarvsbana.php
http://www.emmabodabanan.se/varvstunneln.php
http://www.emmabodabanan.se/varvsomradet.php
Bedste hilsener
Niels
Edit har indføjet et foto mere.